Thursday, July 3, 2014

I am back!!!

berbulan lama nya aku menghilang ...akhirnya hari nie baru muncul!

 muka keletihan ...muka sedang menjalankan tugas 


Walaupun berada di Malaysia tanah air tercinta, aku nie serupa jauh di perantauan. Blog tak update, whatsapp to adik beradik kurang ...aemu serba kurang ..kekawan semua kata aku ilang tanpa berita ..bak kata Liz, masa aku di NZ lagi banyak aku contact dorang - on daily basis - compared to masa aku berada di Malaysia ...

bukan sebab merajuk ke apa, cuma busy tu tahap dah out of control. I am here for 3 month - and on my data collection trip ...gila babas punya schedule..have to travel to the interior area for 2 months, kawasan plak takde internet line yang stabil ...plus too busy to blog ...the places yang aku visit tu a bit mencabar ...physically, technologically and mentally..but, at the end of the day, I had fun kat sana ..and kata kata semangat from my sv sangat membakar semangat hahahaha dia tulis dalam progress report aku kata she did extremely well despite the challenging environment :-)


masa air sungai tak tinggi sehinggakan pasir terdedah ....

nampak cam tak de challenge sangat kan? hahaha ...challenging coz now musim berubah2 ..masa air sungai naik, jadi sangat deras and orang yang bawak boat tak berani nak ferrykan kami ..only the very expert yang nak buat ...then masalah diesel ...selalu tak cukup diesel and yang diesel subsidi tu jgn harap le dapat ...so kena beli sendiri (aku le yang membeli) from town and bawak bila travel ke ulu ....and kena stay at lonhouses ...at places yang aku memang tak pernah pergi and so on ...nother challenge is cuaca extremely hot and humid ...a few days siap cecah 38 degree ..pengsan akak! and bila nak start kemarau, it is a different challenge pulak ..air sungai jadi sangat rendah ...and sangat merbahaya to the boat ...sebab batu2 mula kelihatan ..and only the expert can negotiate such river conditions ...

masa air tinggi dan deras - during my May trip

the same stretch of river - masa trip in late Jun

another challenge for me is mengatasi ketakutan naik boat hahaha ingat kes jeritan Liz di PD??? lol i have to say walaupun fieldwork dah berakhir,  aku masih tak berapa selesa naik boat :-) 

nak naik boat nie, aku siap terjatuh dalam sungai lagi ...memang hevat ..cam rusa masuk kampung!

Banyak cerita sebenarnya yang nak dikongsi but nanti nanti le aku tulis kan yea ..nie nak buat "homework" dulu ..al-maklum, akan balik uni in 2 weeks time


2 comments:

Liz Duan said...

what ??? nak balik welly dah???..where were you ni???macam hilang aje...tak merajuk tak pe..kalau merajuk pun..cant think of teh sebab lah kecuali jeles tengok food fendu..ha..ha..ha..

muka ko first pic tu nampak merah nya...nampak sgt penat and panas

fendifid said...

3 bulan rasa kejap je kan. Tahu tahu blog ni dah basi. Ha ha ha.
Menakutkan aje trip naik bot bagai tu tapi demi cita cita lega bila nko dah selamat mengharungi semuanya dgn jayanya. Too bad tak berpeluang nak menjadi barbarian melantak sana sini. Nko x datang KL langsung ke nanti? Ketam lok chi, cinnabon, kueh bakar, lompat tikam, nasi dagang etc etc tak sempat la nak jadi barbarian melantak semua tu