Sunday, August 2, 2015

changes in flatting and office arrangement

Sedar tak sedar dah masuk bulan terakhir for winter of 2015 ...giler pantas masa berlalu ...akak malas sebab sejuk...nak kuar berlapis lapis tu yang malas ...but this year memang terasa sangat kesejukkannya ..siap ada snow in Welly this year - which is such a jarang2 punya event! last year I spent nearly all of my winter di Malaysia for data collection - but this year sebab dah balik Malaysia masa summer aritu so kena lah hadap winter kat sini ....

a fine winter morning: view from my kitchen window


so many changes happening since the early this year ...my flatmates dah silih berganti ..hahaha sebab yang last ones tu were exchange students - sorang from Washinton DC and sorang lagi from China ...now living with a Sri Lankan and a Malaysian. Office pun bertukar scenario - my opismate selama 2.5 years dah submit his PhD and now sedang jalan2 sementara tunggu nak viva ...but dia dah give up space dia dah ...so dapat le opis mate baru ....aku mintak sorang tp opis songel bagi dua ...sebab sorang tu bukan nya full time ...malas aku nak argue dah so terima jer lah ...terasa gak differences coz bila masuk opis nie dah lain .....well, hidup nie selalu ada perubahan kan ....so i am trying to get use to the changes ....both kat flat and kat opis
 
with opismate lama - masa farewell dia ujung bulan lepas
 
 
 
yang nie opis mate baru ..kawan lama gak sebenarnya ..masa aku mula PhD dulu, dia baru abis master - opis dia selang beberapa pintu jer from mine ..and after setahun lebih dia travel di Europe, finally balik NZ and start PhD. Mamat ni le yang buat arrangement opis aku out sebab dia datang request nak masuk bilik nie jugak!
 
reason opis aku nie memang "hot" and semua nak masuk is sebab luas and have sunlight ...bilik lain takde tingkap ..but my office kan corner ...so memang dikelilingi ngan tingkap .....ada dua org lagi request nak masuk sini ....kawan jugak tapi aku tak terima ...sebab aku tau perangai dorang ....at the moment i need a quiet space and i need opismate yang boleh work ngan aku ....so far Pete nie ok ...lagipun aku tau cara dia kerja camne .....yang sorang lagi tu aku tak tau huhuhuhu ...but hopefully ok ...nampak cam ok ...mamat sorang lagi tu dia kerja full time ..so hanya akan masuk opis malam or weekend ajer ...sebulan nie aku baru jumpa dia 2x ..itu pun less than 10 mins each time :-)



 
other changes - most kekawan aku dah submit and ada yang dah dapat gelaran Dr di pangkal nama dorang. my ex-flatmate, Maryam dah jadi Dr. Maryam ..same goes to Anastashia ...dah dapat Dr. and also dapat residency kat sini .....now aku yang di tahap kritikal ..tapi bak kata my sv - jgn terlalu pressure kan diri - buat ikut kemampuan hahahaha (aku yg assume dia cakap macam tu!!)
 
anyway - nie weekend pun kat opis sebab (1) nak kemas files hahahaha terlalu bercelaru sebab lama tak buat filing; (2) sebab balik dari town tadi beli barang makanan utk opis - so nak singgahkan dulu; (3) nak siapkan kerja sket sebab ujung bulan nak bercanda ke Melbourne (tapi visa baru apply last friday)
 
Happy weekend!

4 comments:

fendifid said...

Aiyo...serabut. Nak kejar dateline lagi. Nak cope dengan changes. Kat mesia je x change change. Kita nak tukar yg lain tapi dia tukar lain. Pengsan.
Ejin dah kat gear 4 tu terus accelerate ke gear 5. Till the end. Kan nak kejar cahaya di hujung lorong.

Ejin said...

Bagaikan telur di hujung tanduk ke most of the time sekarang nie ...tp tu lah ...hopefully akan dipermudahkan lah tahun terakhir nie

Liz Duan said...

Like your sv kata jgn terover stress kan diri.
Education is good..dapat banyak pahala all along...so apart from mengejar the DR title, you are collecting pahala. Baik sekali :)

Cuma nak Tanya bilik ko tu yg buah banyak kemain berterabur tu napa?
Tolong beli mangkuk boleh tak???
ha..ha..ha..ha..

sekian terima kasih

Ejin said...

Hahaha sempat tu liz! The fruits bukan aku punya ...mamat sebelah punya..dah macam rupa kat market buah buahan lol. Takkan aku nak kemaskan fruits dia plak kannnnnnnnn