Saturday, March 23, 2013

chocolate brownie recipe

seperti biasa Saturday adalah hari aku lepak lepak ...yesterday I managed to siapkan assignment statistik aku dengan jaya nya (padahal due 4 hari lagi) ...and was feeling good about myself ...lagipun now aku tahu kenapa my sv insist aku ambik kelas stats tu ..i just realised how I can use and apply bendalah tu in my research nanti ..selama ie tak nampak pun kepentingannya ...now baru tersedar ...so last night aku lepak2, chatting with friends in Malaysia and amoi in Australia ...so pagi tadi bangun kol 11.30 hahaha sedar2 semua housemate dah keluar ...but Maryam ajak aku gi Newtown ..dia ada kat sana from morning sebab buat data collection ...dia ajak aku lunch kat malaysian cafe kat sana ...so aku bangun2 tu terus mandi siap2 and tunggu bus ...nasib baik on time ..so by 1pm aku sampai Newtown ...tapi tak jadi gi makan kat cafe tu coz "termasuk" and "terlunch" fish and chips lol

anyway, masa dok tunggu Mayram gi interview people kat sana, aku jalan2 jer kat situ ..lagipun tujuan utama gi situ pun coz nak lunch, and nak beli daging jer ..aku masuk kedai buku secondhand ..banyak and murah2 ....so stock up on my paperbacks (can get as cheap as $5 here and kalau kat Welly city tu cheapest second hand pun between $10-15) and masa dok belek2 buku tu aku jumpa this brand new cook book ...on cakes and bakes ....aku beli ..coz masa party last weekend, my opis mate tu dok ajak aku memasak ngan dia and his friends ...so aku kena practice hahahaha ...kang malu aku kalau depa dok terrer masak and aku tak reti masak ...menjaga reputasi :-)

still hot from the oven

so, pas setel membeli belah kat sana ..bought all the ingredients needed..and bought stok daging and ayam from the halal butcher, kami berdua balik ...sampai2 rumah, terus start baking ...Maryam punya lah excited coz tak pernah baking before hahaha so aku jadi bos, dia assistant aku ....simple ajer ...and very quick ...and yang penting sedap dan menjadi ....

 buku yang aku beli tadi ...lots of simple recipes ...so pasnie aku akan rajin kot baking hahahaha


like i said ...resipi nya senang sangat .....

1. Panaskan oven 180 degree or Gas Mark 4
2. Masukkan semua bahan dalam bekas and kacau hingga betul2 sebati. Bahan2 nya adalah:
275g butter (softened), 375g caster sugar, 4 large eggs, 75g cocoa powder, 100g self-raising flour, and 100g plain choc chips
3. masukkan dalam loyang pembakar
4. Bakar selama 40-45 minit.

senang jer kan??? untuk brownie yang sedap mantap meletops, haruslah garing di atas, dan lembut di tengah2 ....and I am happy to say that aku berjaya buat brownie yang sedemikian description nya today ...yeayyyyy (patting myself o my back!)

garing on the outside

soft and moist inside :-)


suffice to say, my flatmates semua terkejut sebab apa aku buat menjadi ..aku malas bgtau dorang kat mysia pun aku selalu gak buat kek ...nie bukan nya kek pertama aku hahaha ...and, guess what ..tinggal beberapa slices jer dalam pinggan sekarang ..dah licin kami kerja kan ...maryam siap request minggu depan buat lagi hehehe ...boleh ajer, sebab senang sgt nak buat ...

selamat mencuba!

and have a great weekend people!!!

5 comments:

fendifid said...

Senangnya. Nampak sedap. Makan dgn vanilla ice cream pun best. Kalau letak walnut lagi mantap.

Ejin said...

Memang senang sangat buat ..and masuk opis jer pagi nie my opismate tanya awat tak bawak kan dia choc brownies tu hehehe dia tengok kat fb over the weekend katanya and mengharap aku bawak lol tak tau aku ngan flatmate aku dah ngap semua

fendifid said...

Since senang sangat kena la buat lagi bawak g office. Diorang kan rajin buatkan kopi untuk nko. LOL.

Liz Duan said...

so cool lah ejin...bila lah aku ni nak ada interest masak memasak ni..baking mam baking ni lagi lah kejauhan...kalau duan tu tak rajin masak mmg hampas lah aku..
nampak yummylicious cake ko tu

Ejin said...

dah siap dapat offer dari opismate aku ...untuk baking kat rumah dia, guna kitchen dia semua hahaha sebab nak pujuk aku baking lagi ..mcm lah aku nie pandai sangat