Sunday, December 7, 2014

the coffee and cake heaven

hebat tak tajuk posting lol well, what can I say, harus akak talk about our favourite passion - food! Lama tak cerita pasal food kannnnn ...well here goes :-)

As adaik beradik tahu I am a coffee person ..love, love, love coffee ...but so far, I am able to reduce my coffee intake to 2-3 (yes, 2-3) cups a day ...but one in the morning when I am about to start my work (i.e. 11am) and then another one at 3 or 4pm ...and if desperate for caffeine (i.e. kerja lebih masa till malam), I'll have another one at 8pm ...so far so good, under control gitu ...and the good thing about being in Welly, is that it is such a coffee heaven - memang terkenal ngan coffee ..orang tak pandang coffee instant ok ..nescafe semua tu orang tak heran ...coz "real coffee" byk choices and easily available ....paling cikai pun buat sendiri coffee pakai plunger ok! 

Last fri I was so mabuk dengan my data ...the monotonous nature of data entry was driving me to sleep ...in desperate need for coffee and sugary treat ...it was 5.15pm masa tu ...but nasib baik Milk & Honey cafe kat campus masih buka ...well on fri it is opened till 7.00pm untuk cater for org2 yang nak minum to celebrate weekend ...so i got myself a nice comfy sofa ...and order a cappucino and toffee pecan slice ...pakai earphone and block out all the noises around me ...heaven!

 toffee pecan slice yang sangat sedap oiiiii ...pas nie boleh aku gi carik lagi


Last Sunday, pas my hiking trip, Lynn and I pergi ke Sweet Mother Kitchen (SMK) - one of the must try cafe kat Welly nie - for our coffee and sweet treat ..yea lah ..pas bakar lemaknaik and turun Mount Vic, harus lah ganti kembali lemak yang hilang kannnnnnnn ....SMK nie is one of my fav place to hang out jugak ...its curly fries and corn fritter thingy sedap ...but last sunday, I choose cappucino and ......

banana cream pie with ice cream!!! ($8)

ada hati nak bake sendiri tapi cam renyah sket so tak jadi ...alah, kalau easily available memang malas le nak bake sendiri especially those yang renyah and perlukan banyak ingredients kannnnn 

two weeks ago, I rasmikan my muffin tray hahaha lama dah beli kat Briscoes. Tray tu just $10 jer ..since terjumpa tray tu, maka kobar kobar nak bake ...sebab tak plan nak bake, maka choices amat limited - ikut ingredients yang ada kat pantry ajer ....maka terjadilan banana and white chocolate cupcakes .....not bad for my first attempt at cupcake!


kuar from oven terus dimakan ...with coffee (current fav jenama Havana) ..my two flatmates and I habiskan half sekali duduk lol ...resipi cupcake akan dibuat di posting yang lain (ntah bila lah tu)

Pagi semalam tetiba nak buat pancake ...ingatkan bangun pagi kan, so i though for bfast ok lah ...hahaha pastu continue reading in bed (I am reading Steve Jobs by Walter Isaacson now - ok gak le, quite interesting to read about how he became so successful) ..and bila tengok jam ..it was 12.30 lol ..so cepat2 bangun and buat pancake...i plak takde buttermilk, so have to use milk and lemon juice as substitute - but that mix kena tunggu 30 mins for milk to curdle ...so ended up having pancakes for lunch! ok lah sekali sekala lunch pancake with maple syrup kan ...sambil watch Homeland Season 4 on my computer ...


and as I am typing this, I am actually waiting for my carrot cake to cool down ...sebab nak boh its cream cheese frosting  ...kalau dekat, memang aku dah panggil kak long, abang ngah and kak lang mai sini makan kek ngan aku ...sebab korang takde, maka aku akan bawak opis esok and shares with people at school .....

and another discovery ..dah dekat dua tahun aku dok Welly, hahaha baru tahu ada chocolate factory kat sini ...in the middle of the town plak tu! 3 weeks ago, masa lepak ngan my friends, suddenly one of them mentioned dia kerja kat bar yang selalu banyak tourist ..Golding nama nya ..kitorang ask where it was, dia kata le depan choc factory hahaha pastu terus tanya..choc factory??? kat mana tu ...hahaha and the rest they say is history ..terus buat unplanned visit ke Choc Factory ..for its choclate and choc drinks ...sedappppppp

 my fav is the one in the middle - salty caramel chocolate ...


kat situ ada 3 jenis cocoa beans for making chocolate drinks ..I chose the one yang rasa macam berries ...it was yumm!!! satu lagi tasted a bit nutty ...and the other one aku lupa hahahaha sebab dah menikmati yang aku suka ...lupa segalanya ...

anyway, i guess my carrot cake dah sejuk and i should be putting the frosting on...

adios guys ...have a good week ahead
p/s can't believe we are going into second week of dec already!!!!

3 comments:

fendifid said...

Untung la orang tu. Kat sini nak susah nak dapat premium coffee macam ni. Terpaksa la layan nescafe.
Ni tengah batuk kena minum air suam aje.

Liz Duan said...

Best nya Ejin...aku sekarang minum kopi asli ..toke cina suh aku beli..sodap..apek2 tua semua suka dia kata...tapi mng best...kopi o or kopi susu ngam ngam soiii...so aku dgn angah makin hebat minum kopi. Kehidupan phd ni ko ni cam fun aje....musryhkil aku ha..ha..

fendifid said...

Kopi apa tu liz? Kopi yg mcm aik cheong tu ke? Ejin pandai mengenjoy kan diri dalam ke bz dia. Kita je yg berkulat kat sini. Berabuk.