Monday, February 23, 2009

Sepetang di Taman Tasik Titiwangsa




Dah lama dah EJ dok nyanyi nak pi Taman Tasik Titiwangsa ni tapi weekend selalu ada hal. Tak sempat nak bawa dia. Sebab dah janji lama.. so last Saturday...we decided to go. Sampai je kat sana...it started raining. Kami pun terus lah ke gerai kat situ lepak minum dan makan. Fid order laksa. Aku mulanya order kueh teow sup. Tapi kueh teow takde..so aku order gak la laksa. Pastu biler sampai laksa tu putih je kuah dia. Tak kena dgn selera aku. Tapi makan gak la. Ej mintak nak rasa aku cepat cepat hulur laksa tu kat dia. Pastu aku suruh dia makan banyak sikit. Once she said Oklah. I quickly bangun and ordered Bihun Sup. Biler dia nak bagi balik laksa tu kat aku..I said...takpelah you finish it. I have ordered another one.(tanpa bagitahu aku order bihun sup). Bengang je dia. Yang kelakar tu...biler dia nampak bihun sup aku dia mintak tukar pulak. Tapi sebab bihun sup aku tu pedas...terpaksalah dia makan gak laksa tu dalam keterpaksaan. kah kah kah. Tengok lah muka monyok dia tu konon nyorok belakang gelas.







Lepas makan...hujan pun berhenti teruslah jalan pi ke tempat yang banyak mainan budak budak ni. Ada gak alat alat senaman yang macam gym tu tapi orang ramai sangat. Berebut rebut.

Penat melayan budak budak main kat taman yang semacam ni. Sebab mata kena tajam...sekelip mata je boleh terlepas pandang...anak anak boleh hilang. Banyak permainan baru. Harap harap diorang maintain tempat ni baik baik. Yang penting mesti ada guard untuk halau orang orang tua/remaja yang terigin gak nak jadi budak budak dok join panjat itu ini. Nak kasi roboh agaknya. Menyemak mata je biler tgk gelagat diorang ni.






Dulukan...few years back masa datang ke Taman Tasik ni...beberapa kali kami lihat ada orng main polo air kat sini. Tapi la ni tengok airnya je dah tak menyelerakan. Korang nampak tak rumpair yang penuh giler tu. Air pun tak bersih. Kenape yek? Masalah maintenance ke or diorang dah ada port baru untuk main polo air.






Korang teka gambar apa ni?



Biler tengok Photo ni...korang boleh agak tak camne keadaan toilet ni? More than ten years ago, when I was first jumpa toilet auto macam ni masa tu ronggeng kat Paris. Walaupun tak rasa cam nak guna toilet masa tu aku menyibukkan diri jugak beratur sebab teringin nak experience guna toilet auto camni. In fact kat Kent ke kat London ke aku tak pernah jumpa toilet auto ni. Memang canggih and impressive masa tu. Tapi aku tak pasti pasal time limit sekali masuk coin. And now dah ada kat Taman Titiwangsa (TT) ni...harus terkenang kenangan lama Europe tour kan kan kan.

Yang kat TT ni ada 2 pintu. Tapi masa aku beratur tu cuma 1 pintu je boleh guna. The other 1 tu the door jammed. Penjaga Toilet tu kata dah tutup sebab dah kol 7...padahal baru kol 6.30. Then she said takde air agaknya...air dah habis. Apa apa je lahkan alasan...aku que kat sebelah satu lagi. Sib baik tak ramai orang masa tu. Ada chinese lady and her son nak guna toilet tu tapi penjaga toilet takde small change. Aku pun masa tu memang ada sekeping je syiling 20sen. Tak dapek den nak tolong an.

Walaupun charge hanya 20 sen...tandas ni bersih (hopefully the maintenance will be good selama lamanya) and ber air-cond. Pintu masuk macam pintu lif. Banyak button. System air and blowernya pun auto. Kira berbaloi la 20sen yang korang laburkan tu. Memang selesa guna public toilet ni. Cuma...satu je masalah berbangkit. Scroll down...







Sambil tunggu the other toilet to vacant, berlaku conversation yang kelakar ini.

Penjaga Tandas : Setiap 20sen untuk 15 minit sahaja. Kalau sudah sebelum 15 minit tekan butang hijau untuk buka pintu.
Customer 1 : Kalau belum siap tapi masa dah 15 minit?
Penjaga Tandas : Kena masukkan duit 20sen lagi.
Customer 1 : ohhh...kat dalam pun ada tempat masuk duit.
Penjaga Tandas : Takde...kena masukkan syiling dari luar.
Customer 2 : Aaaa? macam mana tu? biler kiter kat dalam macam mana nak masukkan syiling dari luar?
Penjaga Tandas : Kena jeritlah...nanti "orang" masukkan dari luar (ntah sape "orang" yang dia refered tu aku pun tak sure)
Customer 2 : Kalau orang kat luar tak dengar? Pastu tak sempat masuk duit lagi...pintu terbuka la?
Aku : KALAU TAK SEMPAT MASUK SYILING...FREE SHOW LA.

Korang rasa 15 minit tu cukup ke masa untuk semua orang guna tandas ni? Kalau orang kat luar tak dengar 1 hal...kalau dengar tapi takde syiling 20 sen pun 1 hal jugakkan. Tanya kat Nabil...dia jawab Lu Pikir la sendiri...

13 comments:

Liz Duan said...

kalau org tak bace yg 15 minutes , pintu tu akan auto open ganno?
macam macam lah dia org...by teh way tam Tasik tu, aku rase last and first time aku pergi jumpe haizam ke? ade like kenduri rasa nya kat situ...tapi tak berape nak ingat lah

Liz Duan said...

awat tasik dia tu hijau jer...malas kan tengok taman gini gaya...cuba take out our pics kat hyde park....riak lah pulek....i still love msia a million times

Ejin said...

hehehehe ngada le pulak kak long nie!

fendifid said...

mesti lah hijau...dah namanya taman...kita iklim khatulistiwa ok. Rindu kat kampung nun jauh di London.

Ejin said...

kalau dah masing2 rindu, jom le kite balik "kampung" kite tu ....next ronggeng???

Liz Duan said...

JOM...naik ketapi senandung malam

Eat said...

kelakar bangat lah post kau ni fendu.. jadi gila aku tergelak sorang2..

fendifid said...

kelakar ke? aku rasa posting nko lagi kelakar...yang tajuk haus.
sampai haus orang menunggu....lariiiiiiiikkkkkk

Ejin said...

hahahaha tak kasi chance si fnedu ...jawap eat jawap ....

Eat said...

Cih!! kelam kabut aku bukak posting ni lepas dpt sms kau.. rupanye nak kutuk aku!! hehehehehe.. saba je lah!!

takpe redha ajer.. sabar tu separuh dari iman.. hehhee..

Ejin said...

demikian lah jawapan si eat ...dan dia cover diri sendiri dengan tidak menjanjikan bila posting dia akan muncul ...kah kah kah

fendifid said...

ni bukan menunggu buah tak gugur...tapi macam menunggu abang long dgn kak long dapat title 'dato' dan 'datin'...kah kah kah.

Ejin said...

kah kah kah ...agaknya masa tu le eat buat posting kot!