Sunday, September 1, 2013

Apple Pudding Resipi - tanpa butter

sementara masih segar dalam ingatan ..aku nak buat posting nie ...resipi apple pudding sangat simple and tanpa butter ...Maryam tetiba datang rajin hari nie ...masa gi Sunday market tu dia kata dia beli apple sebab nak buat apple pudding ....ingat kan main2 (sebab dia nie selalu plan memasak tapi tak dikotakan) tapi tengah aku dok sibuk kemas my almari baju, dia ajak aku turun dapur teman dia baking ...
 
it is so easy lah ....all you need are apples (dia guna Royal Gala 3 biji), 1 cup sugar, 1 cup self raising flour, 3 eggs, 1 teaspoon vanilla essence ...

so, mula2 kupas apples and slice kan (potong sekata utk bagi senang masak ...and susn dalam loyang pembakar yang dah dialas ngan baking paper ...make sure semua apple tu tersusun rapi ...and cover all the surface ...

dalam bekas lain, pukul telur and gula till kembang ....masukkan esen vanilla ...and last sekali masukkan tepung .....

then tuang adunan itu atas lapisan apple tadi ..make sure semua permukaan adalah covered yea ...and bakar in a preheated oven at 180 degree for 30 minutes ...

hasil nya:



masa dah masak tu, kuarkan dari oven and telangkupkan kek tu so that apples akan jadi bahagian atas kek ..and sprinkle with cinnamon powder and icing sugar ...sedap dimakan panas2 ...with or without ice cream or custard ...

senang kan???? memang easy peasy lemon squezy punya recipe

3 comments:

fendifid said...

Senangnya. Resepi liz buat apple crumble mcm ni jugak. Very simpla.

Liz Duan said...

Kelas sgt apple flan aku dulu kan...40 tahun korang ingat lagi..he..he..ejin masak mcm mcm ni aku rasa nak insaf n nak rajin kan tulang aku..i could avoid mereput by cookg? ??

Ejin said...

apple flan liz tu mmg kekal dalam ingatan ..hahaha paling happenning le masa tu kan ...i lost my buku resipi yang ada resipi tu :-(