Monday, September 2, 2013

Resepi Ayam Masak Kicap Daun Kari

Seronok baca posting raya Liz yang meriah and superb. Tapi paling best tentulah makanan yang terhidang masa raya tu kan especially yang kat hokaido, ketam berjenis jenis dan molten cake tu. Ok...ni aku nak buat resepi ayam masak kicap daun kari. Tak tahu nak letak nama apa...sebab tahu makan aje. Ayam masak kicap ni pertama kali aku makan masa zaman ekonomi meleset masa artis ramai ramai berniaga...macam celebrity corner...selebriti terminal sumer tu. Aku makan kat kedai Sheila Rusly. Cer tengok rupa ayam masak kicap ni...mari ke tak mari? Sesuai untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengira umur.
Sedap kan kan kan.


Bahan Bahan

1) 1 ekor ayam di potong kecil - Basuh bersih bersih, gaulkan dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng separuh garing. Kalau terlampau garing nanti jadi keras

2) Untuk kuah
-   5 ulas bawang merah
-   5 biji bawah besar
-   1 ketul besar halia muda (optional). ada lagi sedap
-    1 sudu besar lada hitam di tumbuk
-    3 barang serai di tumbuk
-    2 ketul kulit kayu manis
-   1 botol kecil kicap manis...aku prefer kicap kipas udang
-    2 tangkai daun kari
-    2 atau 3 cili hijau atau merah potong dua - optional

Cara - Blend bawang merah, bawang besar dan halia.
        - Panaskan 4 sudu besar minyak, Bila minyak dah panas, masukkan bahan yang dah di blend, kayu manis, daun kari dan lada hitam. Pastu masukkan serai.

Macam ni la nanti rupanya...masak sampai bawang tu garing...and nampak seperated from the minyak...pastu masukkan kicap dan gaul rata rata. Masukkan ayam yang dah di goreng dan cili. Kacau sampai mendidih. Aku tak masukkan garam sebab ayam tu dah bergaram dah.
Makan dengan nasi panas...aku prefer ayam yang di potong kecik kecik....lagi ngam. Kalau ayam besar sangat...tak terasa kicap tu masuk ke daging ayam tu.

Kita tengok bila Ejin nak try ayam masa kicap power ni. Lapar lak rasa tengok ayam masak kicap ni. Kalau raya biler boring dengan rendangkan...boleh aje masak ayam kicap ni.

2 comments:

Liz Duan said...

yummy lah ...aku suka ayam masak kicap...rasa nak try lah nanti...selalu buat yg macam bodoh aje

Ejin said...

nampak sedap le ...nak cuba le nanti ...kalau kat rumah aku, my mom's version of ayam kicap is the chinese style with dried shitake mushroom tu ..completely different!