Tuesday, May 4, 2010

Kuching Waterfront & its attractions ...

 Kesinambungan dari posting aku yang terdahulu ...posting tu just berkisar ngan kerenah anak2 buah aku ..yang nie specific pasal waterfront ...manatau ada readers kiter yang nak jalan2 ke Kuching nanti ...Well, Waterfront nie located kat area Golden Triangle kat Kuching Central Business District ...sepelaung jer dari hotel2 popular like Riverside Majestic, Grand Margharita (formerly known as Holiday Inn), Hilton and Harbour View Hotel ...merupakan esplanade yang menyusuri Sungai Sarawak dan bersebelahan dengan Jalan Tunku Abdul Rahman yang mempunyai deretan kedai2 souveniour ...kira dalam lingkungan tourist area lah ...


Popular element kat sini is this....what we call tambang ...a traditional Malay sampan ...untuk menyebrangi Sungai Sarawak nie ...ke kampung/ kawasan kat seberang tu ...tambang if not mistaken is 50 sen ajer ...tapi aku tak pernah naik ...tapi masih ramai org guna bot tambang nie ...they park kat seberang and use this ajer to cross the river ...kat seberang tu ada kedai kek lapis Sarawak yang famous tu (again aku tak pernah pi) :-) tapi kalau google mana2 blog, banyak bercerita tentang kedai kek lapis kat Kampung Gersik tu ...one of these days aku akan ke sana ....malu lah aku sebagai org local tak pernah pi sebelah sana naik tambang!



Nie adalah new features kat kawasan ini ...this is Bangunan Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baru ....dulu aku pernah buat posting pasal nie ...masa tu aku tengok from kejauhan ajer ...quite impressive, and obviously changing the landscape kat that side of the river ...dulu nampak Fort Margarita ajer ...now ada this building plak ...masa Fendfid and the geng pi Kuching, bangunan ni belum ada lagi kan? it was officially opened last year ...


and another tourist attraction is ...jeng jeng jeng ....ada cruise along Sungai Sarawak nie ....RM60 for adult ...tapi I think it is worth it coz it include cruise along the river, tengok view and see the sunset ..Fendfid & Zamreen pernah naik nie ...they can vouched for this experience ...siap ada cultural show lagi kata diorang! Boat dia lalu masa kitorang kat sana aritu ...


tapi attraction2 lain is of course, byk penjaja kat sini ...jual souveniours, kek lapis ...and gambir Sarawak ...tempat2 menarik lain pun byk tapi aku tak pi last Sunday ...malas nak heret budak2 berjalan jauh (sebab esplanade nie panjang!) ...kedai makan pun byk jugak ..but a bit pricey ...but masa makan tu you'll have a really magnificent view!



So, kekawan - mai le datang Kuching!!! Gambar-gambar kat bawah nie adalah from FB my friend Mr. Rek ...


 view Dewan Undangan Negeri Sarawak di waktu malam (atas) and another view of the river and the waterfront waktu senja ...this was taken from sebelah Kampung Gersik ..


 gambar suasana kat Gambir Street dengan deretan kedai-kedai lama ...byk souveniour kat sini ...

8 comments:

fendifid said...

Rasanya semua orang yang ke Kuching wajib ke waterfront ni. Tapi dulu aku tak naik tambang tu...tak sempat.

Cruise tu dah naik harga la.

Liz Duan said...

nanti aku gi sana kite cruise okays:)

fendifid said...

Cun la photo from your fren's fb tu

Ejin said...

camera mahal and minat photography...hehehehe ...

Ejin said...

Ok Liz & Fend, kalau korang datang dengan aku aku sekali akan jadi tourist nanti ...byk tempat kat sini aku tak pernah pi lagi :-)

fendifid said...

aku gelak je baca proposal Ejin tu. GGG

Ejin said...

apasal nak gelak plak??? ke takut tak jadi ...hehehehe

Liz Duan said...

tak yah tanya lah fendi tu...nak kutuk aku ajer...aku nak silent mode lah macam ni