Friday, May 7, 2010

Postal servis zaman kuno ...

nie zaman moden kan? org dok bercerita pasal dunia tanpa sempadan lah ..pasal globalisation lah ..and kerajaan pun dok war war kan all these modernization projects ...programme peningkatan taraf hidup etc etc etc ...realiti nyer kat kampung aku, postal service pun still zaman kuno ....since aku kecik2 diorang guna sistem nie ..sampai aku dah older (tak kan nak tulis tua kan?) pun the same system remains ...korang tertanya2 sistem apa kah itu???

nie dia ...you see that red chair yang usang tepi tiang tu????


that white plastic box lah tempat diorang letak kan surat2 ...close-up nyer:



so, sapa2 pi pasar nie (ada 25 doors kedai kat sini) pi le check kat box tu, ada ke idak surat utk dia ke...utk sedara2 dia ke ...or utk org yang sama rumah panjang ngan dia .....and ambik le utk org2 yang dia kenal (kalau dia nak le) ...kalau tak di ambik surat tu, akan berkulat lah kat situ gamaknyer ....masalah nyer, kalau org dengki camne??? aku ngan adik2 aku dari kecik2 dulu suka pi box nie, utk check2 surat kat situ ..and masa tu org tak ramai ...pasar nie pun tak sebusy sekarang ...just org2 kampung je lepak situ .. and kitorang akan bawak ke surat2 org yang sama rumah panjang ngan kitorang yang kami kenal ....la nie aku pun dah tak koser ....yang aku geram tu, la nie, this is one of the tourist stopover ....toilet punya facility kan main lawa lagi building dia (see below) tapi postal system ...hampeh ....camne tu?




Btw, cerita melencong sket ...korang tahu tak, my dad tak pernah dapat bil letrik utk our rumah kebun tu ...tak tau dihantar kat mana ...see how efficient the system is??? what my dad buat is that dia akan ke pejabat SESCO tiap2 bulan utk bayar bil rumah kitorang kat Kuching, and he will ask clerk kat sana to check what is the bill amount utk that kampung house ..and bayar sekali harung ....
sekian ..dari aku yang geram melihat kerajaan membeza2kan pembangunan ....

4 comments:

fendifid said...

jangan la cepat salahkan kerajaan...like kita sedia maklum..system is there but perlaksanaan yang hampagas (sahih komen kat sini...bahasa harus terpuji) ha ha ha.

cuba report if you know saluran yang betul...so orang yang in charge of the perlaksanaan perkara tu can take some wise action.

(meronta ronta jiwa nak guna bahasa aku yang vogue ... kena kawal diri...sebab kekadang EJ terjah blog ni tanpa di undang)

GGG

Ejin said...

kah kah kah ...yes, ngko harus tapis bahasa ngko! tak sesuai utk bacaan umum!

YB baru pun asal kampung tu ...tapi takde pun nak buat ..aku ingat nak bagi cadangan kat YB tu (sedara sendiri kah kah kah) next time aku jumpa dia!

Liz Duan said...

yelah this is so pethatic...sampai gitu sekali tak de posman ke? kan ramai org yg melepak tak de kerja tu...suh je jadi posman--kadang mmg priority tu tak tahu cam ne di assesskan ?

Liz Duan said...

komen fend tu anyway is so unexpected lah LOL...skima sgt!