Monday, May 10, 2010

Mother's Day 2010 - PD

Sabtu kelmarin...balik ke PD. Sampai dalam petang jugak la. Sekali tengok abang aku from JB pun ada balik sekali. Adik aku pun ada...Ej was so excited coz...ramai cousins dia ada. Seronok nak bermain.
Lepas dinner, aku ajak Fid keluar...Ej tak ikut...kira cam dating berdua la. Peluang dah ada...jangan di lepaskan...ha ha ha.

Terus ke batu 12..nak layan live band.

Dulu selalu nampak tempat ni ada live band. Tapi actually...1 guy main keyboard and 2 orang pompuan nyanyi. They are philipines.
Masa sampai tu diorang baru nak start perform...masa ni happy je.

Performer.


We ordered cuppocino...satu hot satu cold. Sekali rasa cam tak sesuai dengan anak tekak. Memasing tak lalu nak minum. Yang sedihnya...lagu sume zaman 70an punya disco beat. Tak match pulak dengan halwa telinga. Pastu takde food...kat situ serve drinks aje. Aku ajak fid ke tempat lain.

Bergambar dulu kat luar bistro tu. Plan nak ke batu empat je pi la mana mana restoran. Pastu masa lalu kat Teluk Kemang...nampak banyak khemah...dan ada concert...terus masuk cari parking. Rupanya ada Pesta Makanan. Ada gerai gerai jual produk makanan dan pertandingan memasak. Salah satunya Masak Lemak Cili Api.

Banyak gerai. Macam macam ada.

Masa ni Zarina Nordin tengah nyanyi...tak kenal sape dia ni...tapi macam penyanyi lagu asli la. Pastu dia nyanyi lagu dangdut pulak.


Layan je la...dangdut pun dangdut la. Free maa. Lepas dia dah habis nyanyi...pengacara buat kuiz pulak...aku ajak fid pi look see look see gerai sementara diorang dok berceloteh tu. Nampak ada gerai Char kuey teow menghadap stage...terus kami layan.


Malang nya...tak sesuai dengan tekak...tapi lapar...telan je la. Udang sekor je. Kalau kat Mali's Corner...udang berenang renang.

Cian date aku...muka frust...ha ha ha...Soli darling...Nak layan movie...panggung wayang pun takde kat PD ni...kena ke Seremban kalau nak tgk movie. Nak buat camno?


Sementara makan...Fazli Zainal nyanyi lagu Harapan dan Mawar putih untuk Mama. Sore dia sedap. Pastu Azza Elite and penyanyi baru lak...kami pun angkat kaki lepas tu.

Masa kat parking...nampak ada gerai jual makanan berasaskan seafood ni. Dah macam kat lumut pulak. Memang kakak tu kata pembekal dari lumut. Beli keropok UFO dengan keropok ikan.
On Sunday morning...Aku, Fid and my sister ke Pasar untuk beli ayam dan sayur. On the way tu hujan punya la lebat. Siap banjir tu pekan PD...tapi kereta still boleh jalan la. Harap harap pihak berwajib do something dengan segera. Jangan sampai Pekan PD banjir macam masa aku kecik dulu. Dah la pekan tu tepi laut. Kalau air pasang...naya je..
Photo ni taken kat jalan lama...on the way to Pasar PD.


Kena ke tepek photo nasi lemak power ni? Ada rendang...ada ayam kfc. My breakfast.
Lepas balik dari pasar...rumah mak aku semakin ramai dengan adik beradik aku. Ada gotong royong masak memasak. Aku ada 3 elder sisters...and 1 younger sister...each of them jadi head chef untuk sejenis masakan. Yang lain lain pembantu.

Rendang Nogori...abang aku masak. Very simple katanya...kunyit, cili padi and serai aje. Rasa...mantap. Biasanya orang guna ayam pencen sebab tak nak daging hancur. Sah sah ayam bela kat Pekan tu tak leh pakai untuk masak rendang ni. Hancur jadi serunding nanti.
Lepas ni layan photo sume aku snap masa masakan dalam kuali atau periuk. Jadi lepas dah hidang...aku tak yah sibuk sibuk nak snap photo...boleh busy makan.

Kari ikan merah. Ikan merah tu ada la 1 kaki panjang. Abang aku ke laut on Saturday...dapat tangkap ikan ni. Fresh from the sea. Yang ni adik bongsu aku head chefnya.

Ikan masin goreng....head chef...fenfendifi.

Tempoyak. Signature dish family aku. Head chef...kakak aku yang no 2. Semua orang siap tapau semangkuk sorang. Lauk lain tak dapat tapau takpe...yang ni wajib. Kalau tak nanti teringat ingat.

Ketam masak lemak. Adik aku dan abang aku sorang lagi ke laut jugak on Saturday...diorang tangkap fresh from the sea. Ej masa nampak ketam tu...siap jerit happy mintak kakak aku masak jam jam tu jugak. Kakak aku cakap...tunggu esok. Punya la macam tak puas puas makan ketam EJ ni. Yang ni Head chef kakak aku no 4. Kejap je licin.
Lepas ketam ni masak...aku ambik seketul bagi kat EJ...dia cakap nak 2...aku kata...No. Ramai orang...kena share...tak puas daddy bawa makan ketam sweet sour kat KL. Aku bagi dia awal awal siap dengan pesanan sume...supaya dia tak conquer ketam ni time lunch nanti. Bikin malu daddy je...ha ha ha. Tapi masa lunch nampak dia ambik nasi...ada jugak seketul ketam dalam pinggan dia. Sabar je la.
My mistakes...boleh pulak masa kat Pasar pagi tu...aku tak teringat nak beli ketam. Dah tau anak tu fav dia makan ketam kan. Fid pun lupa nak ingatkan aku. Kalau tak boleh kenduri ketam ramai ramai. Next time la.

Head Chef - fenfendifi...saje nak tunjuk bukti...aku saje tak buang biji limau tu masa nak snap photo. GGG. Ikan tenggiri jeruk masin.

Ayam goreng berempah. kak lang aku head chef yang ni.

Ulam ulaman...fid head chef yang ni. Sambal belacan...4 orang sedia kan. Punya la gotong royong.
Ikan sembilang salai masak lemak cili padi. Kakak aku no 2...jadi head chef. Kakak kakak ipar pulak ramai ramai salin resepi. The only masakan yang aku tak sentuh. Sebab aku tak kawan dengan ikan sembilang.
Semua masakan meletops. Satanemmmm. Kalau masak lemak cili padi dan gulai tempoyak...makan kat mana pun...gerai ke, restoran ke, hotel ke..you name it la..still kat umah mak aku jugak terbaik...bertahun tahun layankan..dah sebati. Sebab tu..orang selalu cakap rindu dengan masakan mak sendiri. Kalau kenyang pun...balik umah mak sendiri...automatik rasa lapar balik.

Cake untuk sambutan Hari Ibu. Anak saudara aku...pakat pakat dengan cousins dia...share beli cake ni. Kira 2nd generation punya contribution la. 3rd generation (cicit mak aku...merangkap cucu saudara Fid...ada 2 orang)...both pun tak balik kali ni.

Sebahagian daripada family aku yang ada. Yang bestnya...1st generation...semua 13 adik beradik aku ada masa ni. Seronoknya rasa. Masa raya pun susah nak kumpul semua 13 orang...sebab ada yang balik ke rumah mertua. Anak saudara je tak semua ada. Punya la ramai...macam tongkang pecah rumah mak aku tu.

My mom...mother of 13. Sorang meninggal dalam kandungan. Kalau tak 14 la adik beradik aku.
Harap harap dapat celebrate mother's day lagi dan lagi dan lagi. Harap mak aku sihat.

My lunch yang satanem. Semua sedap sedap belaka. Yang ni serving pertama. Yang lepas lepas tu malas nak snap photo. Ha ha ha.

My mom tengah buka hadiah mother's daynya.

Anak saudara aku, Efi...yang head the 2nd generation pakat pakat beli cake and yang belikan Wan dia hadiah tadi tu.
Lepas dah makan, kemas kemas...sessi borak borak bergelak ketawa...pastu yang kenyang sangat cari tempat landing. Tak sabar nak tunggu gathering yang seterusnya...kumpul adik beradik lagi. I had a great time on Sunday. Seronok bangat.

7 comments:

Liz Duan said...

family gathering mmg awesome...meriah lauk pauk kau...kalau family aku...sapa nak masak ni....BIBIK!!!!!!!!!!!!!!!!!

fendifid said...

Nko satu dish, darling satu dish, anne satu dish. siap.

Liz Duan said...

tapi mmg tabik spring lah kau ni....boleh spontaneous pergi entah fun fair apa tu...tak pernah aku buat kerja gitu!

zamreen said...

terliur dgn rondang ayam tu, awat x campur pegaga?

fendifid said...

liz - saje nak kill time.

zamreen - tu my brother yang masak. Dia malas nak letak pegaga. Hujung bulan ni baru letak pegaga.

Ejin said...

hebat ...meriah sungguh family ngko ...makanan semua sedap ..ketam tu nampak sedap ...bestkan kalau semua tolong masak satu dish ...kat rumah aku selalu mostly beli ajer, yang dimasak just 2-3 dish ajer selalu nyer ....

fendifid said...

Best kalau masing masing ada speciality memasing. So makanan harus mantap.