Saturday, May 15, 2010

RobinHood 2010

Korang dah tengok cerita Robinhood 2010? Kalau belum...pi la tengok. Best sangat sangat. Mulanya aku ingat cerita ni set set macam Robin hood sebelum sebelum ni. Tapi Robinhood 2010 ni lain sikit sebab screenplay lebih kepada zaman sebelum dia jadi Legend "Robbing the rich to feed the poor". Aku memang layan betul cerita epik macam ni. Kalau menang Oscar pun tak terkejut...sebab cinematography sangat sangat cun. Pastu jalan cerita pantas..tak terasa 2jam lebih cerita ni. Aksi berperang dan berlawan memang ganas la kan. Ej siap tutup mata takut plus dia kesian espcially biler orang baik kena belasah.

Masa scene yang tunjuk bandar Notthingham...aku bisik kat fid...I've been here...pastu dia kata nak pi jugak.

Then masa scene Sherwood forest...aku bisik kat EJ pulak...I've been here...dia cakap "ele...tipuuuuu".

Biarkan mereka jeles...ha ha ha.
Antara movie yang patut di tonton.
Tak tahu la berapa ribu pelakon extra and horses diorang guna untuk penggambaran movie ni. Tapi ada scene yang penggambaran kat wales. Dover pun ada.
Jom layan photo masa aku visit Nothingham...bandar yang sinonim dengan kisah Robinhood ni. I went to Nottingham twice..and berpeuang merayap kat bandar ni...pi Sherwood Forest, Tales of Robinhood, Naik boat lalu kat river, pi melawat castle and the University of Notthingham. Aku scan je photo photo tu...cepat sikit...4 sekali aku scan tepek as 1 picture. Layannn.

Aku pi musim luruh...so Oak tree yang famous sebagai tempat persembunyian Robinhood dari pihak berkuasa pun botak la kan...takde daun. Jauh ok nak menapak masuk dalam Sherwood forest tu. Tapi masa tu semangat lebih...so rasa cam dekat je. The tales of robinhood tu boleh la masuk kalau nak tahu lebih lanjut kisah Robinhood ni. Dulu aku ada beli topi robinhood siap post bagi kat Fid...malas nak tanya kat dia mana topi robinhood tu.
Dalam movie Robinhood 2010 tu ada banyak scene tunjuk castle...so aku tepek jugak beberapa keping photo aku melawat castle.
Ada castle yang aku masuk dalam...ada yang just look see look see kat luar castle je. Gambar yang cun belah kanan castle ada tasik tu...namanya Leeds castle. Gambar kanan bawah pulak kat Tales of Robinhood...photo actors yang pernah pegang watak sebagai Robinhood..Betapa banyaknya cerita Robinhood di hasilkan...ada perlbagai version ikut zaman.

Yang ni pulak gambar kat Uni of Nottingham. Cantik Uni ni...and uni ni campus concept. Cantik sangat background kat bangunan ni...siap ada tasik besar. Pernah masa musim sejuk giler...tasik tu beku and orang main skating atas tasik yang beku tu.
Yang bawah kanan tu...river cruise...boleh la pusing pusing bandar Nothingham...layan view from Newark line river cruise.
Photo bawah ni takde kena mengena dengan Robinhood. Aku tepekkan sebab scenery cun...and kerana gambar ni la Fid fall in love....ha ha ha.
saje buat gempak jiwang karat...bukan fall in love dengan aku...tapi fall in love dengan UK...nak sangat dia ambik gambar di kelilingi bunga dan berlatar belakangkan scenery yang superb. Bile ekk nak gi UK? Letih nak berangan tak sudah. Perhaps I should start eating maggi mee everyday and start simpan duit?

6 comments:

Liz Duan said...

Tak dapat aku nak menghayati gambor kau ni sebab tengok dr BB...cenonet aku suka tgk BESAR:) tapi nampak tu cantik noh scenery nya.

Boleh tgk lah robinhood...aku dilema nak tgk tidak tu sebab russell crowe hero macam kureng her mat mat ni..esp after what he did to meg ryan hahahaha aku pulak yg feeling!

Eat said...

Masa baca mula2 elok je ckp pasal robin hood.. towards the end, hero dah tukar jadi robin hood kent pulak.. hahahaha!!

fendifid said...

kaau aku tepek gambar besar besar...ada pulak yang lagi teruja tak hingat punya perasaan berkobar kobar nak ke sana.

eat...tetiba je hari ni aku rasa komen nko terbaik punya. GGG

fendifid said...

tak leh aku nak compute reasoning kak long pasal dilema dgn russel crowe tu. lawak lawak.

Ejin said...

Fend ...cantik scenery!!!! esp that gambar last yang ngko kat fields of daffodils tu ...aku pun ada similar photos! Now aku yang berkobar2 nak keluar dari Malaysia and to experience all that all over again!!!

Ejin said...

nampak je semua dah jiwang ...teringat ampung halaman GGG ...dalam byk2 tempat yang aku pi, aku somehow tak pernah sampai Nottingham ...