Wednesday, August 15, 2012

Resipi Ayam Cincang Kari Kering (Dry Minced Chicken Curry)

kan dah kata aku rajin memasak sejak dua menjak nie ....kali nie nak share recipe minced chicken masak kari garing pulak ...aritu aku blog walking and ada jumpa recipe seakan2 macam nie ...aku teringat kat chicken laarp yang aku makan kat Bangkok dulu ....but that one guna daun selasih (basil) ...and memandangkan aku tak tau rupa daun selasih tu macam mana, and how to get it, maka aku buat minced chicken dry curry ajer lah .......


Ingredients yang diperlukan:

minced chicken (aku beli ready made minced coz malas nak mince kan ayam sendiri)
serbuk kari
bawang besar - chopped
garlic - chopped
halia - chopped
serai - ketuk2 kan
daun kari
daun corriander (ketumbar)
kicap manis (sket)

cara-caranya:

Panaskan kuali and tumis bawang, garlic, serai and halia ....sampai semerbak bau nya
masukkan minced chicken (ayam cincang) and masak until brown
Masukkan serbuk kari (ikut suka, banyak or sket) and gaul agar rata ...masuk kan air sket
masukkan kicap - I do this untuk bagi nampak kehitaman and not yellowish gitu
biler dah hampir kering, season with salt and pepper
last sekali add daun ketumbar

walllaaaaa sedia untuk dihidangkan. Sesuai dimakan ngan nasi panas ...

Selamat mencuba!

4 comments:

fendifid said...

sedap nampaknya...nak buat pun simple.

aku suka daun selasih tu...liz pun selalu masak ayam daun selasih

Ejin said...

macam mana rupa nya? Tunjuk gambar kat aku

Liz Duan said...

ayam daun selasih ????? aku masak seafood dgn daun selasih...and also masak lemak...aku suka selasih ni

Aku tak pernah makan lauk ko masak ni ejin...Aku rasa jarang noh aku makan ayam cincang

Ejin said...

Aku makan masa kat Bangkok dulu ..and kalau gi thai restaurant kat sini pun jarang2 ada ...so, kalau nak makan kena buat sendiri ...guna daun selasih lagi sedap than yang curry ....