Wednesday, September 12, 2012

Resipi Kek Lapis Intan Terpilih

Dah berturut2 posting aku pasal makanan kan ...hehehe nak buat camne, memang itu jer lah hobby aku sekarang ..makan makan makan ....tak kan nak cerita pasal ketam ajer kan ...dah boring dah cakap pasal ketam ....so kali nie kiter cerita pasal kek lapis ...

Kek lapis Intan terpilih ...first time makan last year ...masa jamuan raya jugak lah ....masa tu Ros ada, and dia yang bawak kan ...this year, aku tanya kat Emi ada tak sesapa yang buat kek ini ..aku nak order for raya ...dia kata adik dia boleh buatkan ..so I ordered from her ...and tak sia sia coz memang sedap!

so, bagi sesapa yang teringin nak buat, aku sertakan resipi kat sini ....kalau dah dekat2 kawasan aku, order ajer from adik si Emi nie ....senang cerita ...satu loyang tu dia charge RM90-100 depending on the saiz ...masa aku beli aku dapat discount ...discount kekawan gitu :-)

nampak kemas lapisan nya kan ..memerlukan kesabaran dan tangan yang steady


So, aritu aku mintak le resipi from Emi ....mana tau kot kot aku nak try ..and tujuan letak kat posting sebab nanti2 kalau akuy tetiba terbuka pintu ati nak try, aku tak yah mintak resipi lagi ...just google kan ajer resipi kat blog nie ..senang cerita ....kalau aku salin tu, kang letak tah mana2 and hilang ....lagi haru ...kan ...so, here is the resipi sekali (courtesy of my fren Dayang Emi):


Bahan-bahan

10 biji telur
16 oz mentega
1 tin kaya Tinggi (300 gm)
1 gelas gula halus
1 botol horlick kecil collate@puteh
1 gelas tepung roti mery
1 gelas tepung gandum (top flour)
4 bungkus roti Salt Cheese
1 tin susu manis
1 botol pandan paste (Pewarna hijau) boleh tukar kepada perasa coklat – cth botol macam perasa vanilla ( guna 2 sudu)
Untuk perasa coklat tambah milo @ koko


Caranya

·    Pukul mentega dan gula, masukkan kaya, susu dan gaul rata, masukkan horlick, tepung roti mery dan tepung gandum, gaul rata.
·    Sapukan sedikit acuan dengan mentega dan taburkan tepung.
·    Tuangkan  adunan dengan menggunakan senduk 3 lapisan & kemudian barulah susun roti Salt Cheese
·    Tuangkan aduan lagi & baker begitu sampai habis.

p/s pastikan adunan PERTAMA telah masak setengah dahulu, kemudian baru letakkan roti cheese dan lapis lagi dgn doh baru, buatlah berlapis-lapis sehingga habis. Masaklah mengikut CARA adunan yg PERTAMA


Selamat mencuba kekawan sekelian!

6 comments:

fendifid said...

Definitely tak kan cuba buat. Cam remeh je. Cuba makan aku nak. Nampak sedapnya.

Ejin said...

hahahaha dulu2 aku rajin buat kek lapis ..tapi sekarang jangan harap :-)

Liz Duan said...

haiyo too complex lah...buat agar2 pun tak pernah nak buat kek lapis..??@!$#!$#~

Ejin said...

hahahaha takpe nanti aku curiourkan kek lapis ke Kuantan ...special delivery gitu ...

Unknown said...

baru buat mggu lepas...
lama tak buat sebenarnya

Unknown said...

sedap kek ni