Friday, January 10, 2014

Grocery shopping and stroll on the beach ...

Walaupun NZ now ni supposed to be summer ...tapi since Xmas the weather tak menentu ..most days ujan..ribut and just plain cloudy ...kalau ribut tu bukan calang calang like sepoi sepoi bahasa ...tahap boleh melayangkan org ...kawasan aku kat Kelburn nie memang agak expose ...selalu kalau ribut kuat tu 100-140 km sejam memang biasa ...so now, aku lebih berhati2 ..bila angin kuat ajer, aku akan stay put ...memang tak kuar ...nak balik rumah from opis pun kira 9-10 kali nak balik ke tak nak ..padahal 5min jalan kaki ajer ...tapi bila matahari dah kuar memancar ...Welly memang heavenly ..bak kata saying yang popular kat sini: nothing beats Wellington on a good sunny day ...

langit nan biru ....

so after a week of cuaca tak menentu, last monday was gloriously warm and sunny ...aku masuk opis memang tak plan apa2 ..plan nya nak kerja kerja and kerja coz meeting sv rabu ...but my opismate said he is taking me shopping malam tu ..sebab dia kata dah lebih seminggu aku tak shopping ..i mean grocery shopping ..last was on 23rd dec to beat the Xmas eve and xmas day shutdown ...aku ok ajer ..dah orang offer nak teman and antar shopping kan ...terima ajer lah ...so, plan to work till 8 then gi shop kata nya ...but alih2 at 3.30 tu dia kata dia rasa cam dia terlupa off kan iron kat rumah dia ...so dah resah gelisah tu dia nak balik lah ..and to cut story short, shopping diawalkan ...he left me at the supermarket and dia gi rumah ...rasa cam mem besar sebab abis shopping ajer ..tolak trolly, kereta dah tunggu kat parking sebelah pintu supermarket hahahaha ...

sebab weather was so nice, and we were near the beach at the time ..he asked whether we could melencong lalu jalan pantai before heading back to office ..aku memang hantu pantai ok ...i said ok ajer ...sampai Lyall Bay tengok2 ramai orang ...mula2 ingat nak lalu pantai ajer but suddenly this car in front of us get out and terbenang luas parking space depan mata kan ..hehehe terus park and we just look at each other and said ...no, we deserve to rest for a bit ...the work in the office can wait for another hour :-) and terus kuar hahaha ...ooo man, it was so good to jalan2 pantai ...


lots of people kat sini at that time ...but coz the stretch of Lyall Bay tu panjang kan so takde lah nampak crowded at one place sampai berlaga vontot ...we just spent 30-40 mins kat situ ..but it was enough to clear my head ...to release stress ..just to be able to get out in the sun, walking barefotted on the sand ..then main air....korang imagine, betapa torture nya jiwa aku kalau good weather and i have to glue my big butt on the chair ...kena gluekan sebab dateline ada ...and that's why that detour on Monday was such a treat for both of us ...

  kena ambik gambar sendiri sebab mamat songgel tu tak nak dekat air ..ngada ..

aku sempat main2 air lagi ok hahaha ...alang alang keluar kan ...tapi mak datok, air nya sejuk lagi hahaha ..terketar2 aku pas tu lol ...but fun! Apparently dorang kata kat sini mmg camtu ..that's why orang gi jemur badan 20-30 mins dulu ..biar panas ..then baru masuk laut ...maybe next trip to the beach aku akan buat :-) balik tu, siggah my flat untuk simpan barang, then masuk opis balik ..and stayed on till 9.30pm ...ganti balik masa bercanda tadi :-(

anyway, tu cerita melencong ..motip utama kan shopping ...kat sini aku selalu beli untuk 2 minggu sekali harung ..utk jimat masa ...alang alang ada org antar kan ..so gunakan sebaik mungkin ...aand in order to do that, aku sometimes kena plan in advance what i am gonna cook so that semua bahan ada ..like masa tetiba tau nak shopping tu, terus tulis shopping list and possible menu combo ...chosen menu this week and next week: tuna salad ...sup ayam ...mee goreng mamak ..nacho with minced meat ... and assorted sandwiches and salad for tapau lunch ...and barang buat kek dah abis ...plan nak buat apple cinnamon muffin!

ni nak cerita, taugeh sebanyak tu is $2.90 something ...kira $3 lah kan ..kat Mysia maybe less than RM1 ...nangis dalam ati jer lah ...hokkien noodles $3.18 ..mushroom dalam $5 ..

stok yang wajip ada ..hehehe especially tuna ..boleh buat nasi gorang tuna ..or tuna sandwich ...or tuna pasta salad ...or tuna quiche ..tomato tin pun harus ada ...kuah pasta ke ...or ayam masak merah ..or buat salsa ...

barang wajip ..beras ($2.28 a kg) ..pasta ..speg ..coleslaw (malas punya pasal - kalau ada coleslaw, boleh makan with ayam buat chicken salad) and rempah ratus ...ran out of paprika and cinnamon ..yang botol kuning tu akak beli passionfruit curd...hehehe buah markisa bagi yang tak tau passionfruit tu apa :) and another fav is aioli dip ...

sugar and tepung for my muffin project nanti ....

banyak lagi lah aku beli ...but from experience, sekali aku beli tu memang cukup utk 2.5 weeks ...maklumlah hidup on allowance yang cukup makan (which I am thankful - pls dont get me wrong), kena le buat budgeting hahaha ...selalu sekali shop, bergantung pada supermarket yand dituju, i would spent dalam $120 (max) but those items ada yang lasted for a month - like minyak or sauces kan ...kira ok lah tu ...sayur seminngu i budget max $12 ajer ...sad kan??? dulu masa kerja kan main lagi aku makan sana sini ..kenny rogers lah ...manhattan fish lah ...elephant bistro lah ...now, tinggal kenangan ...

taugeh yang mahal dah selamat dimasak ..nie Liz punya pasal sebab tunjuk menu lunch dia ..terus aku terliur hahaha ...

anyhoos ...enough for now...akak nak tido..esok nak gi opis ...have a good weekend people!

5 comments:

fendifid said...

Kelakar betul, tengok togey pun terliur. Ha ha ha. Bestnya kalau dapat jalan jalan kat pantai.

Ejin said...

Thats the beauty of Wellington: a compact city surrounded by sea and mountains ...

Liz Duan said...

Mmg heavenly situ....penangan taugeh kanyin kilang aku he..pantai tu best nya

Ejin said...

Thats my fav beach so far ....tapi banyak lagi pantai belum di explore ...

fendifid said...

Aku prefer pantai than hutan belantara. X suka masuk hutan. G pantai aku suka.