Thursday, September 23, 2010

Wedding Anak Sedara di PD

As mentioned in my previous posting pasal Majlis Khatam Ej tu..we were back in PD on Thursday untuk tolong apa yang patut for my niece punya wedding...Effi and husband dia Ghani...and were very busy on Friday and Saturday. Yang lawak lupa nak mentioned...masa Friday tu mak andam dok panggil EJ and her cousins yang nak khatam untuk di make up padahal memasing tak mandi pun lagi. Baju pulak kat umah my mom. Kelam kabut we went to my mom's place untuk mandi manda dan bersiap terus ke rumah pengantin untuk makeup. Sebab tu Ej kelaparan...selepas make up dia tak nak makan takut make up dia rosak.

On saturday...awal pagi lagi ramai ramai dah berada kat rumah pengantin. Majlis nikah pagi kol 10am. Aku tolong adik SIL aku masak nasi goreng dan buat air untuk majlis minum selepas nikah. Orang kampung ramai tolong memasak. By 11 am...orang dah start datang...aku tak sempat nak tukar baju. Fid dengan kakak aku lepas majlis nikah balik semua ke rumah mak aku untuk tukar uniform diorang. Yang ladies ada uniform...baju sedondon.

at 1.30pm...majlis bersanding...lepas tu pengantin makan beradap dan potong cake. biler sumer dah selesai baru sessi bergambar. Masa ni tetamu beransur kurang.


Ladies dengan baju sedondon. Pengantin belikan kain and up to them nak buat kebaya ke...kurung ke...Punya la ramai ipar duai aku.



Camera ni canggih sikit...warna terang. My mom pun pakai sedondon.




Guys baju sendirian berhad...tu yang tak mengikut thema tu...few je berwarna kuning.





Yang kids lagi la...ramainya anak sedara aku. Tapi ramai yang dah kerja...kurang duit raya aku kena keluarkan...ha ha ha.
Petang Jumaat sebelum majlis khatam, ada sessi pakaian traditional. Dua persalinan je...sebab sekarang ni kalau nak ambik banyak persalinan...ongkos mahal...and faktor masa perlu di ambil kira juga. 2 persalinan ni kira macam ngam ngam je untuk Majlis anak sedara aku ni. Sebab lepas tu dah nak kena bersiap untuk majlis Khatam pula.
Persalinan Jawa
Persalinan cina.

By 5pm...dah siap kemas semua...balik umah mak aku semula...malam datang balik untuk majlis berkaraoke...buat pertandingan aku dapat no 2. Adik aku yang baju kuning kat atas tu yang johan. Memang happening giler bergelak ketawa. Enjoy.

3 comments:

Ejin said...

besar nyer family ngko ....sure kecoh and meriah biler ada majlis cam nie ...

Liz Duan said...

sedondon tu menarik ...sayang teh guys should wear satu tone jugak...tak pe nanti misha kahwin, wajib okays!

Ejin said...

hahaha jauh liz punya planning ...hehehe but of course, masa misha kahwin nanti sedondon itu HARUS ...