Wednesday, November 16, 2011

Holloween yang lepas: how to make jack Ol' Lantern

saja nak tunjuk betapa cantek nya Jack Ol' Lantern yang kitorang buat last Holloween  (masuk lif, tekan sendiri maaaaa)

we put it outside at the porch

Aku dah beli pumpkin tu a week before Holloween ...sebab last year aku ngan my dad nak buat tapi tak jumpa pumpkin yang cun ,...this year jumpa pulak, so  beli siap2 ....adik aku pon excited nak buat Jack ol' lantern nie ...dia dok ingat zaman uni dia kat New Zealand .....Al and adik tertanya2 apa yang kami dok buat, so my brother suggested kitorang bagi the kids tengok youtube org buat lantern tu ...so that they can contextualised kan apa yang kami buat ...lol ...

step 1: kuarkan penutup pumpkin tu .....tebuk bahagian atas nya


step 2: korek isi pumpkin, the key idea is to make sure "dinding" punpkin tu nipis, especially kat bahagian yang nak dilukis mata, hidung etc ...isi yang dikorek tu jangan buang yea, ada kegunaan nya


step 3: lukis mata, hidung and mulut (with or without gigi) ikut creativity anda .....and then tebuk dengan berhati hati ...pumpkin nie kecik, so cuma boleh buat satu gigi ajer :-)

step 4: letak lilin kecik dalam tu ..and nyalakan ...and cover with penutup yang mula2 dipotong dalam step 1 tadi .....

Adik and Al were very excited tengok our Jack .....and everytime nampak Jack ol' Lantern kat TV or papers, akan terjerit2 kata it is like ours ...hehehe so, misi utk expand the kids awareness and knowledge kira berjaya lah kata my dad ........nasib baik diorang nie sekadar tengok ajer ..kalau terpengaruh ngan tv and ajak gi trick-or-treating camne aku nak jawap LOL ....

isi pumpkin yang dikorek ...cantik pulak rupanya LOL

anyway, isi yang dikorek kuar dari pumpkin tadi jangan dibuang ...aku buat pudding labu with that ...and menjadi pulak tuh! sila lah tepuk tangan beramai2 ...hahahaha mak aku sendiri tak percaya aku mampu membuat nya hehehehe ....

pudding labu lemak ....

budak yang over-excited .....

5 comments:

fendifid said...

Cun...kids memang lah excited. Aku x pernah makan jelly labu. Selalu masak lemak aje pumpkinni. My mom's fav.

Ejin said...

aku belajar buat pumpkin pudding from my foster mom kat UK ....

Ejin said...

adik suka makan pumpkin ....campur ngan nasi :-)

fendifid said...

Lama dah x makanlabu masak lemak ni. Sedap kalau makan dengan sambal tumis.

Liz Duan said...

duan suka masak labu tu..cun lantern tu...