Thursday, November 3, 2011

Sabah Trip Part 7: Kundasang War Memorial

hahahaha posting Sabah yang lama terbengkalai sebab aku dok sibk jalan2 ...bukan apa, sebab jeles dengar Fendu pi Perth, maka aku dok belek2 photo album ..baru sedar byk lagi gambar belum di upload ...maklumlah aku kan gi travel every month from May till August ....so byk entry tertangguh ....so, sementara menanti posting Perth, kiter layan dulu posting Sabah .....

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Kundasang War Memorial: entrance fee of RM2 bagi pemegang my kad

Masa gi that Sabah trip, kami adik beradik was thinking tempat mana lah nak bawak my dad ...dia nie fussy sket, nak tempat2 bersejarah lah, muzium lah, enjoying the view lah ...since we were actually staying kat Pines Resort di Kundasang, I remembered from my previous trip yang area tu ada War Memorial ...and biler tanya, memang confirm my dad nak pi ...we all layan ajer .....lagipun it is just around the corner from where we were staying ...


layout kawasan ini tak brapa people friendly ....org org kurang upaya, org org tua, pompuan mengandung etc akan susah sket nak jalan2 kat sini ...banyak tangga weiiii ...mak aku awal2 dah give up ...dia tak nak naik tangga ...and my sister volunteer to teman kan my mum ...diorang lepak kat cafe kat situ situ ajer ...

nak lompat sambil selak baju ...tapi attemp nya tak berjaya

Al was very excited ...and being cheeky ...tak tau apa kena dia hari tu, biler nampak camera ajer terus selak kan baju and tunjuk perut ...LOL jenuh aku nak cover kan ...my dad pun sama, engrossed baca2 the materials there, going from one garden to another ...kami ikut jer dia ....




As the name suggested kan, this place is all about memorial ...remembering those Prisoners of War yang mati ketika dalam tahanan di Sandakan and masa mereka dipaksa berjalan dari Sandakan ke Ranau ....memorial park nie ada 4 gardens: Australian Garden, English Garden, Borneo Garden and Contemplation Garden ...masa pi tu panas (tapi kan kawasan tinggi, so it was windy gak le), kami jalan laju2 ajer from one garden to another ...yang berlenggang sket was my dad (enjoying the moment) and my brother (who was taking lots of pictures ...and yang aku dok cilok utk posting nie)


adik kat Australian Garden

on the way to English Garden

the English Garden ...nicely landscaped ...byk english roses

List of names of the PoWs at the Contemplation Garden


 masa nie diorang ada buat renovation kat Comtemplation Garden ....but we still pergi sana, coz the view at the end of this garden was awesome!


lama gak kami pusing2 ke sini ...and turun2 ajer from this place tengok my mum and my sister dok minum kat nearby cafe! senang ati jer diorang gi makan LOL

3 comments:

Liz Duan said...

Apa aku nak komen ni??? ha..ha..ha...you guys had fun ...great!
aku nampak batu...panas...then batu...then panas...ha..ha..ha,,

Ejin said...

Liz, suffice to say this is not a kind of place ngko nak pergi ...hehehehe ngko tengok ajer gambar2 from album aku cukup lah ....kang rugi SKII ngko kalau gi sini LOL

fendifid said...

Aku ok with the scenary.but surrender part part museum. Memang x minat.

Cun jugak scenary kat situkan. Mesti panas kedaung.