Sunday, November 6, 2011

Perth Day 1

Ok...start story our Perth trip for Day 1. Flight kol 11.50pm. Macam biasa la...sampai LCCT je EJ dah sibuk mintak macam macam. Ice cream McD la...Famous Amos la. Letih nak layan. Sebab aku tak nak spoil mood bercuti...layankan aje.

Lepas dah check in...isi perut dulu. Late dinner sebab sebelum tu memasing takde selera nak makan kononnya. Apakah?
Zara first time in Flight. Syukur Zara tak meragam. Cuma masa dia nak tidur aku kena dukung and stand. Nak selesa aku gi kat area toilet dodoikan dia. Kat situ luas sikit nak berdiri. Dah lelap baru duduk. Sepanjang flight kena buat camtu sekali.Masa baru sampai airport...naik airport transfer. Drivernya perempuan quite berumur jugak.Very nice lady. Ada 2 group aje including us. 1 group lagi ialah chinese ladies from penang. Sementara tunggu aku collect luggage. Fid tukar pampers dan baju Zara kat Airport. Yang bestnya, kami di soal jawab aje. Tak perlu beratur panjang untuk check luggage sumer. The beauty of travelling with infant. He he.
Lepas dah berurusan dengan hotel dan simpan bag. Kami sampai kol 7am. Check in kol 2pm. So kami terus ke Aroma Cafe untuk breakfast dulu. Sampai aje kat Aroma Cafe terus whatapp dengan adik beradik 30 smtg...type laju laju sebab ghairah nak cerita dah sampai. Sempat la post gambar kat whatapp dan FB.
We ordered Buttered Croissant. Lapar punya pasal rasa cam sedap bangat. Pastu walaupun panas tapi berangin sejuk. Nak jugak makan kat luar feeling feeling Paris. Sekali masa syok makan lalat datang menyerang.
Semangat pelancong...posing sana posing sini...Zara pun ikut sama berposing. Kat area Swan bell ni aje entah berapa kali snap photo. Layannn.
Lepas dah siap breakfast kami berjalan ke arah Swan Bell sebab nak ambik Hop on Hop Off city tour bus. Sebab bawa baby and tak tahu jalan kat Perth ni aku malas nak fikir banyak. Ambik tour bus je senang. We paid AUD55 untuk family package. Pastu ticket tu valid for 2 days. Tak semestinya yang hari 2nd day tu kena the next day. It can be any other day as long as you produce the ticket sebelum naik bas.
Sementara tunggu bus sampai kol 9am...posing dulu kat sekitar jetty tu.
Ferry cruise from Frementle-Perth depart and end kat Jetty ni la.
Zara enjoying the tour bus. Sebab panas and berangin, we stayed kat area berbumbung.

Ej je sorang enjoy kat area tak berbumbung tu.
Masa aku ke belakang lepak dengan Ej jap...Fid tidurkan Zara kat depan.
Bus tu bawa kami ronda ronda city pastu tour kat Kings Park pulak. Ej snap photo from the bus.
Kami tak turun kat sini sebab aku plan nak shopping dulu. Tapi view memang cun bangat kat Park ni.
Cantik menawan.
Kami turun kat Harbour Town untuk shopping. Memasing bawak baju sehelai dua aje. So kena la bershopping dulu. Kat sini FOS...tapi mostly brand Australia la. Aku memang dah pesan kat Ej bawa baju 2 helai aje. Baju tidur lak bawa yang dah tak nak pakai...maknanya lepas pakai terus buang tak payah angkut balik KL.
Sebelum shopping, Singgah makan kebab dulu. Kebab meletops katanya. Aku siap tanya, Can I snap photo here? Mamat tu jawab yeah...you can can take photo with me too...tu yang dia angkat tangan tu. Sportingkan. Walaupun makan kebab kat sini 2 hari berturut turut tapi tetap tak puas...hu hu hu.
Aku pun tak tahu camne gambar ni boleh terjump ke atas.

Ej ingat kebab biasa je...sekali rasa Satanem...dia yang makan banyak sekali. He he. Masa shopping kat sini patutnya ada 2 jam aje. Sebab tour bus tu akan sampai balik ke Harbour Town tu dalam masa 2 jam. Rupanya banyak benda nak shopping kat sini...especially baju for Ej. Both Fid and Ej tak puas shopping we decided to come again esoknya. Berkejar kami ke bus stop ngam ngam tour bus tu sampai. Tuala pun aku beli...kah kah kah....macam kat kl takde towel.

Terus balik hotel check in and rehat bagi Zara tidur. Petang kami bersiap dan jalan ke Jetty balik.
Ej terus pakai baju baru...kami plan nak ke Kings Park.
Petang petang ramai orang bercanda dan berpicnic kat sini. View park ni memang cun and sekali sekala mengimbas memory pi park kat London. Apakah?Berlatar belakangkan Swan River and Perth City.
Kings Park ni kat atas bukit nama Mount Eliza. Tu yang boleh tengok view city Perth yang menarik dari sini. You can ride free bus no 37 to come to this place. Tour Bus yang kami naik tu last sekali sampai sini kol 4.30pm so kami kena ambik bus 37 tu untuk balik ke city.Pasangan remaja bercanda. Kah kah kah.
Pokok ni namanya "Bad Boy"
Kat bawah viewing deck ni ada Aboriginal museum.Viewing deck ni takde path untuk stroller...fid and ej je gi situ posing.
memorial park untuk Bali bombing victims. ada 17 victims from western Australia masa kes bombing tahun 2006 tu.
Kat penghujung park tu kawasan perumahan.
Kami balik naik bus 37...lalu kat kawasan office and mostly cam bank. Aku nampak je London Court cepat cepat tekan loceng turun.
Depan London Court. Hotel kami stay tu in between London Court ni dengan Swan Bell. Kalau jalan masuk London Court ni terus ke belakang tu akan keluar kat area Shopping Malls. Tempat khas untuk Lizduan. Ada myers dan banyak shopping malls yang meletops.
Layan senibina cam UK.
Dalam London Court tu. Kedai kedai kecil and bentuk yang bercirikan seni bina UK. Terubat rindu nak balik kampung. Hu Hu.
This place awaiting for Lizduan visit. Kalau liz masuk mesti 3 jam pun tak kuar lagi.
Lepas dah puas shopping Zara merengek nak susu. Lepak kat luar untuk menyusukan Zara. Posing tetap wajib. Lepas tu kami terus jalan kaki aje balik hotel. Sebab kepenatan yang amat. First day aku tak pi beli dinner...kami makan maggi aje kat hotel. Masa tu tak tahu lagi mana kedai makanan halal.

Take note...kedai makan pun ikut cam shopping malls. Kol 5.30pm dah tutup. So kalau nak beli dinner make sure pergi awal. Tapi Indonesian cafe kat barrack road tu tutup lewat.

Liz Duan said...

mmg awesome lah semua gambar kau ni...skill kau dah makin bagus ni in capturing moments and places...

fendifid said...

Sebab niat nak bg menanah mata orang. Tu yg usaha sikit cari angle. Kah kah kah. Byk pho ej yg snap sebab camera simpan dlm bag dia.

Ejin said...

very nice ...memang menanah mata ,...terus ingat kat UK ...adoiiii

Eat said...

Waahh!!! mmg menanah mata pun! Nice... awesome!