Sunday, November 25, 2012

student visa to NZ & Adam dan Hawa Drama

Holaaaaa ......akhirnya aku ada masa dan perasaan ingin nak update blog ....aku senyap sebab sibuk lah ....makin nak dekat tarikh aku nak pergi, makin kacau jiwa ku ....makin banyak benda nak buat ...pastu makin banyak le pulak halangan nyer ......so, have to prioritise jugak lah ....most of my time kena focus on doing all the necessary requirements itu semua ....

Nak buat further study obersea nie banyak nar benda nak dibuat ......after all the agreement semua setel, uni sini punya urusan setel, and uni sana punya urusan setel, rumah kat sana dah setel .....timbul pulak hal visa ...aku ingatkan, like nak gi Australia, I can do it through agent and pay some service fees ...tapi non ado! Agent yang kat Kuching nie told me that they are only doing it for Australia-bound students, tapi tak buat untuk NZ ...aiyoo, nak tak nak akak kena buat sendiri .....dah le masa carik pejabat agent tu satu hal ...sesat melalut sampai 4 kali pusing jalan tu baru jumpa pejabat ...my own fault lah, aku mati2 ingat pejabat tu belah kiri jalan, tak toleh belah kanan langsung hahahaha pas 4 kali pusing baru terbuka ati nak toleh belah kanan jalan, lo and behold - pejabat agent tu memang tersergam indah kat situ hahahahaha ...silly me!


Pastu leceh pulak ...coz bar tau nak apply for visa, kena kat Singapore ...walaupun ada embassy NZ di KL, tapi pejabat tu tak kuarkan visa ..cuma Kedutaan di Singapore tu ajer yang kuarkan visa di rantau ni ..so, people from Malaysia, Singapore, Indonesia, Brunei etc semua have to apply for their visa kat Singapore office ....itu satu hal, the other hal yang aku tak expect (coz biasa senang dapat visa belajar kat UK etc kan), the visa application perlu disertakan ngan 3 perkara ini:

(i) Certificate of Good Conduct atau dalam BM nyer Sijil Berkelakuan Baik! yang nie dikeluarkan oleh Kementerian Luar Negara ...ada lah prosedur nya, nanti aku citer ...aku dapat dapat dah sijil nie

(ii) Chest X-ray result - dorang nak tgk pasal tibi rasanya .......and Malaysia pulak tak tersenarai dalam negara yang mempunyai low incidences of TB, so if nak gi study kat sana more than 3 months, harus sertakan chest x-ray result ..... yang nie pun aku tak risau sangat, coz just x-ray dada jer kan ....

(iii) medical check up - yang nie aku risau sebab aku tak suka check darah!!!! I hate needles ....and this is going to be my second medical check up in less than 3 months! A full medical check up is required, aku tak leh guna yang aritu (yang aku guna untuk tujuan perjanjian ngan KPT) coz NZ embassy specifically required medical check up to be carried out at any panel clinic yang dorang recoznised ajer ...tak leh clinic2 lain ...nasib baik kat Kuching ada 2 clinic yang dorang recognised ...am going for med check up next tuesday!

(note: yang lain2 requirements senang jer lah - like fee, gambar, documents)

and selagi takde result check up tu, aku belum dapat apply for visa ....and i am only going to do the check up next tuesday (nak buat this week, period pulak!), and result akan diketahui 3 days after that kata Dr Richard ...and aku plak already made arrangement nak gi fieldwork to Kapit on Wednesday - balik Sunday ...so nak tak nak, will get the results pas balik from Kapit ...so, hopefully everything berjalan lancar ....aku risau takut aku kesuntukan waktu ...according to the website, visa nie can take up to 15-20 days to process - considering nak Christmas lagi semua tu ...risau akak ...coz kalau belum dapat visa, tiket tak akan dikeluarkan, wang pendahuluan semua on hold ... and kalau aku delay gi fieldwork pulak, aku yang tak akan dapat information needed to refine my proposal ...so, semua saling berkait ....cannot progress without the others ...tu yang buat aku pening sangat, jiwa kacau tau!!!


tapi nasib baik ada Adam dan Hawa ...( I can feel Liz rolling her eyes baca part nie!) boleh gak tenangkan jiwa kacau ku ngan tengok kisah cinta love hate love hate Adam Mukhriz and Ain Hawani tu  ....by the way, my SIL yang kunun nya tak nak ter-hook pun dah start tengok dah ...lol ...

 my fav scene - thus far! hehehe sebab aku nak rasa duduk kat passenger seat sekali sekala OK!

from FB Adam & Hawa: one of my fav scene ...sweet sangat!

ok, better gets going ...today kan Sunday, esok nak keja ...banyak yang perlu disiapkan today huhuhuhu especially note untuk mengajar esok! tata titi tutu ...enjoy your weekends! hehehe and my SIL dah panggil kata maggie goreng dah siap ...heavens!

5 comments:

fendifid said...

Aiyooo sgt kesuntukan masa. Penatnya bila baca mcm mcm nko kena buat. Good luck la ejin mengejar masa.

Lepas next week..boring la adam dan hawa tu.

Liz Duan said...

U got it right...mmg aku roll my eyes sampai juling ha..ah..ha..aku malas betul tgk series melayu ni...most of d time malam tv tgk aku..

Memacam noh ko buat..rasa mcm.busy2 preparg for uk dulu..i cant imagine myself studying again...otak aku sungguh karat dah..all d best ejin..i think u can complete within min period....tapi jgn demam ehhh

Ejin said...

Statement berani mati daripada pelakon pencen ..hehehehe best lah Adam dan Hawa ....kalau cerita lama ngko kuar pun aku nak le tengok kawan aku tu berlakon semula ...kan fendi kan kan kan .....

Ejin said...

TQ, korang doakan lah aku dapat kejar masa to do all these things ..and doa untuk aku kat sana nanti ....and pls, doa kan aku jgn demam ,,,heheheh tak sangka yang liz yang banyak putus urat tu ingat lagi kes demam aku dulu lol ....

fendifid said...

ye la...demam sebab push too hard.
nanti kat nz...bz blogging nak kasi orang menanah mata kan...so tak sempat nak demam