Tuesday, August 13, 2013

mee kolok (ayam) for dinner (resipi)

Bukan nak cerita pasal raya dulu ..tpi nak cerita pasal my dinner malam nie hahaha sebab gambar2 aku raya kat High Comm tu takde ...aku tak ambik gambar guna my own camera ...tu lah padah nya guna camera orang kan ...so kena le tunggu org update kan :-) tapi sepintas lalu cerita kan ...my raya was great ...dapatle merasa kuih raya...rendang ...satay semua tu ...nanti2 aku buat posting raya di perantauan nie ...tunggu aku ambik gambar from camera my friend dulu 

back to the story on hand ..mee kolok ....yeayyyy!!! aku first time buat sendiri mee kolok and rasanya boleh tahan jugak ....yea lah, kalau kat Sarawak, buat apa nak masak sendiri mee kolok nie kan ...gi ajer kat kedai ...merata orang jual! Tapi dah nama jauh di perantauan kan ...so kalau nak makan, kena masak sendiri ...sebelum kak shidah balik aritu, dia ada bagi kat aku mee kolok ...aku mmg tak tau masak kan ...so dia bagitau le cara2 nak buat ....and masa kat opis tadi aku dok teringat mee kolok ...so balik2 terus masak ...and it was so easy ....

a tad oily ...but yumm to the max! sup and sambal cili takde dalam gambar ..

aku bagitau le adik aku yang aku buat mee kolok ..dia pulak yang terliur and siap mintak resipi hahaha melampau kan ....maklum lah our family mmg beli ajer ..tak pernah buat sendiri :p

how to make it? so easy ...


(i) tumus bawang and garlic till wangi ...then add ayam cincang. Aku prefer ayam than daging ...tapi kalau nak buat mee kolok daging, ganti le ayam ngan daging  ...fry till ayam tu brownish and masak ..and then add mushroom (i love button mushroom)


(ii) in the mean time celurkan mee kolok tu ...



(iii) and also celur kan sawi - kalau nak add dalam (i) pun takpe...tapi aku prefer celur separately

(iv) add kicap sket to (i) ...then add (ii) and (iii)

(v) mix kan till all are properly mixed ....and tabur bawang goreng and daun bawang ...hidang with sup ...and sambal cili kicap ...

senang sangat kannnnnnnnnnnnnn .....hehehe aku bangga aku dah boleh buat mee kolok  ..pasni kalau ngidam boleh buat lagi :-)

5 comments:

fendifid said...

Semua fav food nko senang nak buat sebenarnya. Rajin atau tak aje. Mcm laksa tu semua rebus sekali harung. Lol.

Ejin said...

Now ngidam roti canai ..nak g town beli instant pratha malas ..so ingat nak buat sendiri mlm karang...sebab bahan semua ada ...tengok lah nanti camne

Ejin said...

tapi berangan kah aku sekiranya aku nak buat kuih bakar???

Liz Duan said...

Ko mmg pandai masak lah...aku hampess...campur pulak malas tahap cipan..aku rasa aku tak pernah rasa mee kolok

fendifid said...

Kueh bakar senang je kan adunan dia...semua nko blend pastu masuk loyang...bakar. Cer google. Nko tak pernah g kuching kan liz...sebab tu nko tak pernah rasa mee kolok.