Tuesday, August 20, 2013

Raya di perantauan

selepas cerita quake tu, we move on ok ..tak nak dah fikir benda2 yang kiter sendiri takleh nak control...semuanya di tangan Tuhan ...so, kiter beralih ke cerita raya aku ..hahaha dah nak basi kan baru nak cerita ....hahahaha ...bukan apa, aku tunggu gambar ..tapi gambar tak dapat lagi ..so aku teruskan ajer ngan gambar yang ada lah ...

raya aku kali ini di perantauan ....last raya di perantauan was in 2004 ..aku rasa kat London masa tu with my friends, Shaz and Craig ..kitorang siap main bunga api kat balkoni di apartment dorang kat Canary Wharf masa tu ...how time flies ...and this year tup tup aku raya di perantauan lagi ...tahun nie, kami kat Welly sambut raya a day later than Malaysia ...kami sambut pada friday ..and kat sini takde cuti...so aku petang tu memang kena gi school coz i have my supervision meeting at 1pm ...tapi takpe ...pagi tu plan with syerina and nurul to go to High Comm ...ada solat raya, and then open house ..terbuka utk semua warga Malaysia ....akak datang lambat sket ...and terus menjamu selera ..hahaha dapat le lepas rindu pada rendang daging, satay ..kuah kacang ...nasi impit ..and mee kari ..and biskut2 raya ....alhamdullilah ....sembang2 gitu2 ajer ..org yang aku kenal tak ramai..and the plan was utk gi beraya ...aku ada a couple of jemputan that afternoon tapi terpaksa aku tolak coz aku kena gi jumpa sv ....tapi ok lah kan ..dapat gak rasa beraya :-)

masa nie sedang tunggu my friend jemput hehehe ...nak tunjuk baju raya kiter ajer ..as usual digayakan ngan winter jacket and ankle length boots 

balik from jumpa sv tu akak meroyan nak makan rendang ...so buat le rendang ...menjadi lah ...nasib ada paste rendang dijual di New World Metro ...jenuh gak le nak tunggu masak ..akak buat 1kg rendang ayam ...and jamu flatmates ...suka dorang ...licin ok! tapi selera masing2 le ...ada yang makan ngan bread ..ada yang makan ngan canai ....ada yang makan ngan nasi ;-)

rendang in the making

and aku ada gak buat dessert ..a chocolaty treat ...yumm!!!



Raya ke-2 pulak aku gi melepak makan biskut raya with my friends ...gila gaban punya plan ....a friend dapat bungkusan biskut raya from her mom ...sampai pagi raya ke-2 hahaha dengan hancur nya ..but terus plan buat sugar-rush party ...pesta makan biskut with close friends ..ok le tu kan ...for that aku buat cekodok ...my first time ever buat cekodok ...siap google resipi lagi ..reason buat cekodok was aku ada pisang yang terlalu masak ...and ada tepung etc ..so buat lah ....


hangit hahaha the first batch beyond saving coz mmg hitam legam ...

see...that's how we celebrated eid di perantauan ...jelly beans, gummies, biskut raya dari Malaysia, home made choc cookies, cekodok ....with coffee, green tea, earl grey tea ...macam2 ...ut it was really fun ...i get along really well ngan dorang nie hahaha kalau bersama mesti ada jer benda funny terjadi ...


Raya ke-3 aku dapat jemputan gi late lunch kat rumah Grace. Dia Indonesian and kata dia nak buat makan2 panggil kitorang yang masih mood raya kata nya ...dia buat makan2 sebagai tanda terima kasih ...dia menumpang rumah kitorang masa gempa yang first tu ..yang masa aku takde kat sini ...ao we went for late lunch kat rumah dia ....akak suka hahaha dapat nasi lemak, makan ngan ayam goreng and sambal tomato cili ...sedapppp ...pastu dessert paling meletop ...anak dia buat meringue ...kawan Iranian aku buat iranian dish ...pupei buat kek buah ...meletops ok ...and before that ada samosa, beef sausages ..semua buat sendiri tu ....kelas makanan ...

meringue ...budak yang buat nie is 11 y.o hahaha hebat ..aku dah soh dia belajar buat benda lain lol esp cramel slices


Iranian dessert ..aku lupa nama..tapi sedap..creamy gitu

masa tu yang gi sama2 nabil nad geng2 aku tu lah ..and my flatmates ..riuh rendah ...gambar banyak tapi semua kat kamera Grace n Pupei ..hahaha aku sibuk makan and sembang ...sebab first time aku jumpa geng2 aku sejak balik ke Welly ...punya lah akan ...

Raya ke-4 ...ie kira dah takde raya..coz it was monday and aku dah masuk opis macam biasa ..tapi awal2 pagi Hanim msg tanya aku masuk kol berapa ...dia ajak lunch sesama coz dia ada bawak lemang and rendang tok ..rezeki ok ...jgn lah ditolak ....aku lupa snap gambar sebab hati girang jumpa lemang ...but aku tanya le macam mana dorang lemang di negara yang takde buluh nie ..rupa nya cam gini...pulut dimasak then rolled dlm daun pisang yang kemudian diroll ngan aluminium foil ...and di bakar dalam oven utk dapatkan kerak nya ....creative kan??? tak terfikir akak  ..then after lunch ..ada lah one of the staffs mai opis bagi brownies ...rezeki, again, jgn ditolak ;-)


sekian ajer raya aku hahaha ...simple tapi banyak gak jumpa kekawan ...ada gak le dapat jemputan open houses, akak tak gi sebab tak kenal sangat org menjemput ...and takde geng nak gi sesama ...

9 comments:

fendifid said...

Tajuk posting patutnya, makan di perantauan. Banyak no makan.

fendifid said...

Cekodok pun nak google. Kelakar la nko ni. Bertuah dapT lemang foil. Meriah sokmo raya di perantauan nko.

Ejin said...

hahahaha ...bukan raya sinonim ngan makan ke?

kena le google tau ....sebab akak tak penah buat cekodok pun ...selalu makan ajer buat nyer tak pernah ...in fact harus buat posting resipi cam gitu sebab ada org macam aku ni yang tak eti buat benda2 simple like cekodok :-)

Ejin said...

yes, lemang tu mmg rezeki betul ..aku frust kat High Comm takde lemang hahaha sekali isnin tu ada gak org bagi lemang ...mcm tau tau ajer :-)

fendifid said...

biasanya ada satay aje kalau kat oversea ni. susah nak buat lemang kot.

Ejin said...

tu lah pasal ...masa zaman2 UK dulu takde nyer jumpa lemang masa raya ..tu yang over excited dpt lemang foil kat sini

fendifid said...

Masa kat kent dulu senior aku ada buat guna foil ni. Aku buat nasi inpit segea

Liz Duan said...

sounds like fun and mengenyangkan ha..ha..glad that u enjoy ur raya and able to celeb dgn penuh perutnya :)

Liz Duan said...

aku satu benda pun tak masak...basuh pingan aje :)