Sunday, March 29, 2009

Babysitting Duty

Aku pun busy jugak semalam...ditinggalkan oleh my mum and dad to look after bujang kecik. Was told the night before that they will be leaving at 6am sebab terlampau syok nak melawat kebun ....they all warn awal2 sebab tau i nie akan lambat bangun kalau weekend...

6.30am - aku baru bangun....itupun sebab my dad call me on my mobile. Dia malas naik atas utk ketuk pintu aku, jadi dia call aje ...lawak kan? bangun2 terus turun bawah, and nampak my parents dah siap nak bertolak ...anak buah aku pun dah jaga since 5am kata my mum...so, abis le chance aku aku nak continue tido...


8.00 - anak buah aku mula lentok...aku cepat2 mandikan dia ...hehehe this was the 3rd time aku mandikan dia...very slippery, aku takut je kang2 terlepas dari pegangan aku...as if knowing aku nie a novice dalam hal mandikan dia, he was very passive and keep smiling at me walaupun air tu kejap kena mata dia ...sorry sayang, mama belum expert hehehe ...


8.30 - anak buah ku tido dalam buaian - fuyoooo lega...aku pun buat laundry dan mengemas rumah ...baru nak rehat je, dia dah bangun ...he only sleep sejam setengah, laundry pun tak sempat sidai lagi ...


10-12 - layan dia main, dia baru belajar tiarap ...sedang aku terlentok letih, tetiba nampak dia dah meniarap...menggagau aku ambik kamera to record the moments ...nanti nak pos kat parents dia ...aku baringkan aje dia kat depan tv and bukak chanel 613 ...very entertaining. Aku dah tahu dah lagu tema Dibo the Gift Dragon, Word World, Thomas and Friends, Pocoyo, Higglytown Heroes, Little Ernstein ...hehehehe entertaining jugak kartun2 nie!




12 - dia tido lagi selepas letih meniarap and tengok tv ...aunty dia kan main lega lagi sebab by this time perut dah menjerit2 kelaparan ...tak breakfast pun tadi ...makanan plak takde, so I opted for hashbrown, toast, scrambled (cheese) egg, and chicken & mushroom sausage...pas makan aku pun layan tengok DVD - citer Accidental Husband - ok gak le, but if only I tau the ending - sebab i woke up to the sound of bujang crying hehehehe aku lelap rupanya ...but at least this time dia tido lama sket ...till 3pm....


3.00 - buat susu untuk dia kali yang ke-4 ...then baru perasan yang baju2 yang aku cuci tadi semua tak sidai ...sure mak aku bebel nanti ...but nak buat camne, aku takde masa ....again, tv pun terus on to chanel 613 ...but then dia dah tak nak dok diam, asyik minta dukong...so kami berdua pun jalan2 le kat rumah ...dia lelap lagi at 5pm ...tapi dia tak tido lama, sebab aku tak buaikan dia ....manale aku tau dia kena buai selalu, ingat boleh ditinggalkan - aku pi baca blog masa tu hehehe


6.15 - my mum balik ...legaaaaaa, hand over duty ....but ada plak tetamu datang for dinner - so tugas aku pi gerai utk beli makanan, mak aku tak sempat masak ....


P/S I admire sangat org yang jaga baby full time....as well as working mothers! It is a tough demanding job rupanya ...and part paling aku takut, bila dia nangis, sebab tak tau dia nangis sebab apa - nak susu ke? basah ke? or kena gigit semut ke??? and bila dia tido pun aku takut gak, sebab takut bantal tu cover muka dia le ...aku yang jaga from 6-6 tu pun rasa cam tough sangat, inikan pula org yang jaga day in day out ...kan?

4 comments:

fendifid said...

nko bagu ubat batuk ke apa? asyik tidur je buadk cute tu. semangat badan dia...tak macam abang dia.

Ejin said...

mak aku mmg bagi dia makan ubat allergy dia before pi semalam. Muka dia teruk benor aritu, skin irritation - side effect ubat tu le kot dia lelap byk. aku mana le tau, ingat dia mmg suka tido

Liz Duan said...

mmg tough kan jaga budak kecik , itu yg aku dlm dilema tu nak decide...but we kind of decided already...insyallah...

Ejin said...

tough yang amat ...diorang plak bukan tau nak minta apa2, yang tau, nangis aje ...

korang decide apa? on ke idak project caddy tu??