Wednesday, March 25, 2009

Kundasang: Kambing lepas kandang ....mbekkkkkkk!!!!!!


Akhirnya aku dapat update blog ...walaupun aku janji nak update masa at KK, hajat tu tak kesampaian sebab masalah teknikal ...laptop buat hal, and laptop tu nearly kena baling ke Pulau Gaya ...or Pulau Manukan ...or mamutik ...tapi sayang le plak aku nak buang ...



Anyway, I had a great time in KK. Di samping buat kerja, we had some free time to explore KK …but ari aku sampai tu, sampai kat Hotel kol 5.30pm but by 6.00pm terus kuar huhuhu, kira sampai2 aje terus buat kerja ..maklumlah buat research pun pasal kutu rayau, malam2 le buat interview segala bagai ...but the following day, we were free, so macam kambing lepas dari kandang, we took the opportunity to go and play tourist. Decided to go to Kundasang..have heard a lot about this place tapi tak pernah berkesempatan untuk pi...



For those who are not familiar with the area (cheh, gaya cam aku org sana hehehe), Kundasang nie pekan kecik at the foot of Mount Kinabalu ...udara nya nyaman...tak panas ...dan the view of houses scattered kat bukit2 really reminds me of houses kat Switzerland ...but kami tak sempat pun pi its War memorial ...just a brief stopover kat gerai buah2an kat tepi jalan Ranau-Tamparuli tu aje ...coz the drive from KK ke sini pun dah between 2-3 hours…



The fruits - macam2 ada. Mangoesteens berlambak2, mangoes, avocadoes, strawberry, mata kucing, pisang (pelbagai jenis) sume ada. And macam2 kerepek and kuih - some of it aku tak pernah nampak tu. One of it is Kerepek Bayam..but I am doubtful it's actually bayam coz the leave tu mcm bukan daun bayam ....and kuih cincin ada (more crunchy than kuih cincin Sarawak), and one kuih called Borasa - mmg tepat ngan namanya ...BO Rasa ...aku tak suka sebab cam tasteless!



Anyway, from Kundasang we proceeded to Poring Hot Spring kat Ranau ...masing2 tak bwk baju mandi so, harapan utk berendam dalam air panas tu tinggal harapan aje lah ...but, not the one to give up easily, we then proceeded to Sabah Tea Plantation ..alah, saja nak tangkap gambar kat ladang teh ...blog punya pasal ...and to show our dedicated readers about places of interests in Sabah ...kan...kan ...kan...



Then tibalah masa untuk balik...mak aiii, jalannya bengkang bengkok ...and kejap naik, kejap turun cerun curam...the result, aku kejap pening, kejap ok, kejap nak muntah, kejap sihat ...but the view of Mount Kinabalu sangat cantik...i can't believe aku dah tengok ngan mata sendiri Gunung Kinabalu yang aku dengar kewujudannya dari sekolah rendah (kelas geografi) lagi ...begitu terpegun beb! Maybe next time pi KK aku akan try to panjat

Gunung Kinabalu ...heheheh boleh percaya ke aku nie??? kah kah kah ...



4 comments:

fendifid said...

aku ada beli biskut bayam tu kat Bandung hari tu...tak sedap la...berminyak je rasanya.

Mount KK tu memang cun. Tapi nko tak payah la ajak Lisdu...diorang tak pandai menghayati keindahan alam. Diorang menghayati shopping malls aje.

Liz Duan said...

Aku teruja lah tengok Gunung KK tu, ...tapi tak de berkehendak nak panjat...erkkkkk, best nya aku tengok maggis, aku suka sgt...pisang mende tu warna merah...takuts akak tengok....

Ejin said...

According to my RA, kat sabah org panggil pisang tu pisang tembaga...kat sarawak pun ada, aku pernah nampak...but tak tau nama penuhnya ...

Ejin said...

aku ingat nak pi lagi KK ...but next time purely utk holiday...nak pi snorkel and pergi that monyet punya tempat ...