Sunday, June 12, 2011

Balik Kampung Part 2: menyalai daging

Ari tu masa balik kampung, my dad punya idea utk buat daging salai dah tercapai ...he came fully prepared, beli berkilo2 daging before balik kampung ...samapi ajer kat kapung, his first task ialah sediakan tempat menyalai ..hehehehe excited punya pasal ...aku tak sempat kuarkan kamera pun masa tu!




my dad kata senang buat kerja2 menyalai nie kat kampung coz rumah kitorang ada dapur nie ...dapur yang menggunakan kayu api ....dari zaman nenek aku dulu ...masa buat rumah versi baru nie, we all retain this dapaur kayu ....walaupun memasak semua guna dapur gas ....nenek aku dulu masa dia masih ada, selalu guna dapur ni utk bakar lemang, masak ketupat, bakar ikan etc etc ....

close up of the smoked beef ...dalam process ...api padam, sebelum my dah re-start the fire, aku ambik gambar ...

Took him 2 days utk menyalai nie ....asap pada mula nyer so menyakitkan mata aku ...then so menusuk2 asthma aku LOL ...sampai one point aku minta dia batalkan ajer niat nak buat daging salai tu ....takut asthma aku betul2 menjelma ....but, my dad changed tactic api dia and less smokes etc ....dalam pada dok menyalai daging tu, aku dok minta resipi daging salai masak lemak from fendu ...hehehehe keterujaan melampau biler dapat daging salai!


setelah beberapa kali plan nak masak dibatalkan, akhirnyer aku masak on 3rd June ....and the result was as  shown here ...ok tak? Sebab sedara mara aku kureng sket bab2 pedas, my dad request aku kurangkan cili padi and use more cili biasa ....personally aku rasa it was yummy but kalau lebih pedas lagi bagusssss ...pas nie aku ngan my dad plan nak masak beed dendeng belado ...if buat daging salai lagi ...hehehehe ...

3 comments:

fendifid said...

class tempat salai daging tu...very pure.

tak sia sia berwhat app resepi..he he he

Ejin said...

hahahaha ...kelas kan? my dad siap buat design pakai pulley ...yang segiempat tu boleh turun naik depending ngan size api yang dinyalakan ...LOL ....padahal buat sekali sekala ajer

Liz Duan said...

one day u guys hsould let me try lah daging salai what not ni...