Saturday, March 17, 2012

Dari dapur kiter: Ayam Siyow

mak aiiii punya lah lama blog nie stagnant ...kalau macam air dalam takungan, dah lama jentik2 membiak kat sini ...takde sapa yang nak update nampak ...heheheh aku, kalau diam membisu seribu bahasa tak update blog, maksudnya busy yang amat lah ....yang lain2 pun busy gamak nya ....yang nie pun aku still sibuk tapi since I was given an extra lifeline (my dateline was extended for another week), maka aku ecepat lah update sket kat sini ...nak buang jentik2 kat air yang stagnant nie ..nak buang sawang labah2 semua ...lol

saja nak tepek tunjuk mukasurat tu ...bukan nak tunjuk resipi :-)

Pernah dengar tak masakan yang bernama Ayam Siyow nie? Seriously, aku tak pernah dengar ...we found the resipi dalam buku masakan nyonya ...and my SIL, yang sibuk nak belajar memasak, kata it sounds easy ..dia nak try ...

jumpa resipi tu kat dalam buku ini :-)

Senang ajer buat nya ...and it tastes yummehhhh babe ....basically it is a version of ayam masak kicap ....hehehe semua suka, and so far dah 2-3 kali jugak lah my SIL masak ayam nie untuk kitorang ...rasa cam manis2 sket ...yang bagi dia "hot" is the use of black pepper ...tapi yang last sekali masak tu my SIL boh cili jugak ..so that ada rasa pedas ...dia improvise sket katanya ..

my SIL punya version :-)

pas nie aku nak try buat ikan asam nyonya stle ...tapi tak tau lah biler tu ..coz zaman busy aku belum berakhir sepenuhnya lagi ....

Happy Weekend Guys ....muahhhhhh xx

4 comments:

fendifid said...

Ayam ni aku panggil ayam masak Mawi. Sebab dulu pernah baca time raya aje rumah Mawi kena ada ayam kicap ni.

Aku selalu jugak buat. Sedap makan dengan ketupat dan kuah kacang. Macam masak kicap biasa aje...cuma bawang besar kena blend...pastu letak daun kari, black pepper dam serai. Meletops.

@xiM said...

tengok entry ni i just realized lamanya saya tak memasak di dapur..dah malas dah.main makan luar jer.ehh lupa.orang bujang memang macam ni.hehehe

Liz Duan said...

ayam masak kicap ke? biasa makan tak biasa buat..

Ejin said...

Yup, basically ayam masak kicap ....nyonya style kot coz resipi tu dalam koleksi resipi nyonya ...aku jarang2 masak ..tapi buku resipi berlambak ..buat hiasan jer hehehehe