Saturday, March 24, 2012

mari menempe ....

one of my favourite food is tempe, or orang kampung London panggil fermented soy beans ....aku belajar makan dari akak jawa kiter yang nun jauh di Kuantan tu (tak berani nak sebut nama kat sini, takut akak tu marah hehehehe)....seriously, before A Level, aku tak pernah nak makan tempe ...jarang nampak kat sini, al-maklum lah orang jawa tak ramai kat sini ...

so biler nak gi lunch out, kalau nampak ada tempe ..maka harus lah aku ambik tempe hehehe sebab tu muka aku nie awet muda agak nya lol ...save on botox lol ...


tapi kan biler nak masak sendiri, selalu fail ...tempe aku selalu gemuk gemuk and tak crunchy ..and memang fail in taste ..camne tu? Mak aku pun tak reti masak tempe ...sebab dia and the rest of the family memang tak makan tempe .....anybody can tell me resipi yang fail-proof untuk tempe yang sedap cruncy?

yang nie tempe bacem yang sedap mantap kat Resto Sangkuriang @Bandung 2011

Tapi biler kat Bandung, tempe yang tak crunchy pun sedap ...macam mana tu? Ratah cam itu sajor plak tu ....tapi now nasib baik ada satu kedai makan dekat uni aku nie yang selalu ada tempe pada menu tengahari nya ...so, dapat le aku makan tanpa perlu masak sendiri :-)

7 comments:

Liz Duan said...

he..he...tempe bagus...ada kawan aku kata tempe buat pandai...wallahualam...

kat rumah ni only me and bibik makan tempe...org lain enggak makan....duan boleh alyan jugak...d boys tak erti...

Ejin said...

Hahahaha anak2 ngko orang pahang ...darah jawa dah kurang lol ..yang sulung plak anak mat salleh ...mana suka tempe heheheheh

fendifid said...

Nko pptong nipis nipis...letak tepung sikit...gaul padtu goreng. Mesti garing.. Aku pun suka tempe.

Ejin said...

Tepung jagung? Then sos dia tu plak how?

fendifid said...

sos kicap tu ke or sambal? kalau sambal tu sambal biasa la...buat kering kering pastu masukkan tempe dan ikan bilis goreng.

Ejin said...

Sambal yang ada kicap manis pedas ...how?

fendifid said...

tumbuk cili padi dengan bawang putih seulas...pastu letak kicap. Nak lagi sedap...goreng bawang merah kecik sikit..just ambik minyak goreng bawang tu...letak sikit dalam kicap tu. Nalarekek. Kicap ni makan dengan sup atau soto pun sedap.