Wednesday, July 18, 2012

Barbarian's Food Diary: Lunch at Rose 911

Another item on my wishlist adalah daging salai masak lemak ...lama sangat mengidam yang nie, and Fend siap masukkan dalam jadual JJCM aku to have lunch here ....and when the day arrived, I went with my dad and Al - my bodyguard kata Jane. Fend picked us up dalam 11.40 macam tu ....aku bangun lambat coz the night before tu Umang dok nangis nangis jer ...ingat kan Fend jemput lambat le sket tapi he insisted dalam kol 11.30 - 11.40 ajer ....hehehehe sampai sana baru tahu kenapa dia buat macam tu ......

My dad sangat happy makan kat sini ....dia dulu2 pernah makan daging salai masak lemak ....and always talked about it ..kat Kuching memang tak jumpa lah dish ini ....so, it was actually wishlist my dad jugak le :-)

Al tak makan nasi, so dia datang nie just temankan kami ajer ....dia nie asal minum jer it will be either plain water or milo ....senang nak layan :-)

The menu that day were:

daging salai masak lemak - the main reason we were here!

telur itik masak lemak - tak pernah tengok or rasa dish ini before this - verdict: boleh makan lah tapi my fav still daging salai :-)

udang sambal petai - aku tak makan coz aku tak suka petai

daun maman - tak pernah ku jumpa or tahu kewujjudan dish ini ....pahit. Aku tak makan. But my dad kata sedap, especially biler dimakan ngan sambal belacan ..I take his words for that ...

also had these ulam with sambal belacan ...my dad loves petai! Tempe tu aku yang makan ....and fend also ambik deep fried sardines (at the background) ...

semua nya sedap-sedap belaka ...my dad makan banyak ari tu. Dia jenis selalu makan tak abis or langsung tak makan, but dia kata food kat Rose 911 nie menepati selera dia ....he like all the food yang diorder aritu - except for the sardines. He said sardines ada kat Kuching hehehehe ....and Fend also ordered kat desserts for us: badak berendam and buah melaka ....super yummy! Love it! Love it! Love it!

badak berendam- buah melaka tak sempat snap dah abis aku ngap ...

Masing-masing balik dengan perut yang full aritu. Thank you Fendi!!! My dad kata Fendi pandai cari tempat makan yang sedap - coz along the way, si Fendi dok kata this place sedap untuk kari kepala ikan lah ...yong tau foo lah etc etc ....kalau aku tinggal kat KL, mahu aku gedempol kalau selalu kuar ngan Fendi ....kan?


AND IT IS NOT OVER YET ...

The day before kami balik tu, Fendi gi Rose 911 lagi and tapaukan  daging salai, udang and sambal belacan for my dad ..and yang lawaknya, my dad simpan all that dishes dalam freezer ...tak share pun ngan orang lain hahahahaha aku tak tau coz pas makan yong tau foo yang fendi belikan tu, aku kuar ngan Al ke Festival City ...anyway, masa dok mengemas barang nak balik tu tetiba aku nampak my dad kuarkan something from freezer and bungkus elok2 dalam tupperware and sumbat dalam beg ...aku tanya le apa benda tu ...then baru le aku tahu dia intend to bawak daging salai masak lemak etc tu balik Kuching lol ...lawak sungguh aku rasa ...aku kata awat tak bagitau...boleh aku pesan banyak sket kat Fendi ....well, that is my dad for you ....very unpredictable ....selalu tak makan, tapi biler dah nak makan something sampai kemaruk cam tu sekali hehehehe ...yang my mom pulak dok makan gajah berendam (she lupa yang nama nya is badak berendam!) and buah melaka ...she said yummy nar ..just the right sweetness kata nya ....

and both my parents kata terima kasih kat Fendi for the hospitality ...my dad kata next time dia gi KL, dia nak ajak ngko gi Rose 911 lagi and this time will be his treat :-)

4 comments:

fendifid said...

Tu la. X cakap awal awal nak tapau. Aku tapau 2 senduk kecik aje. Ha ha ha. Yong tau foo tu memang sedap la. Aku dengar ckp orang aje tapi x pernah g makan sana. Cuma tengok kereta selalu berderet park kat tepi jalan.
Lepas ni mai kl jadi routine ejin ke rose911. Ha ha

Liz Duan said...

Aku tak tahu if i ever ate that daging salai emmmm....

fendifid said...

Betul ke liz x pernah makan? Maybe nko dah pernah cuma nko x gemar. Sebab orang suka asam pedas lain lidah...ha ha ha. Tadi kat radio era cerita pasal ramada,. Dok cerita masak lemak dagiNg salai jugak.

Ejin said...

sedapppp Liz ....memang tempat nie akan jadi tempat wajip kitorang nanti :-)