Thursday, July 26, 2012

Resepi Puding Jagung

Di atas permintaan ramai especially Barbarian Kuching...makanya Masterchef Fen dengan berbesar hari buat posting ni. Jangan tak cuba sudah. Penat je aku menaip resepi Puding Jagung kat sini.
Sebenarnya biler cuaca panas di musim bunga ni...memang menyegarkan kalau kita bercanda kat taman taman. Selain menyegarkan fikiran...happy je layan bunga bunga tulip yang ceria ceria ni. Apakah? Ceria kan hati kita di taman yang indah indah ni.
Walaupun berpuasa, kita kenalah beriadah jugak kan. At least brisk walking bagi badan segar sikit. Puasa puasa ni mana boleh malas malas. Ok tak mukadimah aku sebelum bagi resepi puding kat korang ni? Layannnn.
Kalau sesapa tak tahu camne rupa puding jagung...tak dapek la den nak kato. Yang pasti dulu aku tak suka puding jagung sebab sokmo keras. Tapi biler Fid buat ikut resepi arwah MIL...lembut dan sedap. Terus suka...tapi suka yang Fid buat je la. Orang lain buat aku tak suka. Sebab tak jumpa lagi yang sesedap yang Fid buat *** kena puji sikit sebab nak mintak dia belikan Samsing S3 or Iphone 4s ***

Kalau tak caya...cuba buat guna resepi ni. Mesti meletops...unless tangan tak berbedung...tak dapek den nak tolong. kah kah kah.

Tepung kastard kan ada yang jual dalam tin. So tin tu la yang di jadikan sebagai acuan untuk sukatan santan dan gula. Kalau korang takde tin tu...pastu nak guna mangkuk ke cawan ke...aku tak jamin la jadi ke tak. Aku tak pandai masak benda ni. Aku makan je. LOL.

Bahan Bahan
1 tin tepung kastard
4 tin santan pekat. Lagi pekat lagi bagus
1 tin gula
1 tin jagung
2 helai daun pandan.

Cara Memasak
Semua benda tu di campur dan di gaul sebati sampai takde ketul ketul. Panaskan di atas api dan sentiasa kacau. Api sederhana besar. Bila dah pekat...kecilkan api dan terus kacau sampai jadi kental/sticky. Tutup api dan masukkan ke dalam loyang. Potong biler sejuk.

Kan senang je...kalau malas..beli je kat kopitiam. Ada jual kot.

Tips :- 1) Santan kena pekat...tak boleh cair..nanti tak sedap dan tak jadi
           2) Kalau jagung tu tak berapa manis..boleh tambahkan quantity gula tu.
           3) Jangan malas kacau masa masak.

Kalau ikut tips ni...mesti sedap meletops.

Pastu kalau puding jagung korang tak sama warna macam bunga tulips ni...aku cuma boleh tumpang simpati aje la. Susah susah...nko call la Fid mintak dia buatkan. Lariiiii.

4 comments:

Liz Duan said...

Kalah dah satu tin custard byk mana dapat puddibg ni? Aku buat lembik ahe tak pernah lak keras...kurang custard. Samsung s3 kecik lah...others sama aje dgn notes..

Ejin said...

Aku punya resipi pudding jagung tak pakai custard ...using agar2 and tepung jagung ...mak aku suka yang ada custard ...tapi banyak lah kalu satu tin ...how to kurangkan hohhhhh???

fendifid said...

Resepi ni untuk satu loyang besar. Sebab santan tu 4 tin. kalau nak kurangkan buat la setengah tin...santan 2 tin...gula setengah tin. jagung setengah tin.

Eat said...

Kalau nak kurangkan, sukat lah guna something smaller..

Nak try lah..