Thursday, October 1, 2009

Orang Ulu Baby Carrier

Sure korang pelik kan ngan posting aku ..hehehe ..sebenar nyer aku dah lama cari baby carrier yang orang ulu (salah satu suku kaum di sarawak) buat ...bukan apa, org ulu punya baby carrier is very unique ..ianya bukan setakat perhiasan but it is actually used to carry a baby ...aku cari sebab my dad beriya2 nak buat "tribal corner" kat satu sudut kat rumah aku ..kan aritu dah beli tikar rotan Penan, then dah ada bakul Bidayuh ...so, he is excited that I managed to get this, at long last!


First saw one betul2 masa aku travelling kat area Loagan Bunut in 2007..ada makcik tu buat, aku mmg nak beli but makcik tu tak nak jual plak ..katanya dia dah tak brapa sihat, penglihatan kabur ..so nak simpan that baby carrier utk bagi kat anak cucu dia ...then my usaha utk cari baby carrier nie tak pernah membuahkan hasil ...kalau harga nya ok, design nyer plak tak berkenaan di mata aku ...kalau yang berkenan plak, harga beyond my willingness to pay ...hehehe one of this thing can reach over 1k tau esp kalau dia jual kat area2 tourist!!!

And aku beli this one from an aquaintance, Knot - who is an orang ulu - and yang buat this carrier for me is her own sister ..so, mine is an authentic design made by org ulu ok! Bukan apa, byk baby carrier - supposedly made by org ulu but actually made in indonesia! Price wise mmg cheaper ...but quality cannot be guaranteed. By the way, org ulu dengan manik2 nie mmg sinonim ...they are the experts in these types of handicrafts ..but bagi diorang, they incorporated these beads dalam benda2 yang diorang pakai hari2 ...


My mum kena paksa jadi model utk menggayakan how this carrier berfungsi as baby carrier ...


rasa tak best kalau nampak kosong, so pretend le Barney the purple dinasour tu baby betul ok ...


and belakang carrier tu rupanyer cam nie...yang kayu tu le tempat baby duduk ...

15 comments:

fendifid said...

Cantik...patut la mahal sebab bukan senang nak buat kraf guna beads tu...tapi selesa ke baby duduk macam tu?

Ejin said...

tak tau le selesa idak ..sebab kayu sebagai alas. i guess can put softer seats kot ...but realiti nyer mmg ini digunakan ...for me, it is for perhiasan. al takut nak duduk kat situ bila aku nak angkat dia

fendifid said...

ambik gambar sudut etnik umah nko tu.

Mard said...

the seni is very beautiful...

and lawak le pulak when you put Barney kat situ...hehehe

Ejin said...

sudut ethnic belum siap ..masih dalam proses design lagi lah ...bapa aku punya project tu

Ejin said...

hehehe dah anak buah aku tak mau dok situ, nak show how it works kena le latak something ...yang ada kat rumah are spongebob (tak brapa nak muat coz of the shape), winnie the pooh ...anak buah aku tak kasi..so, barney le yang dapat the shortest straw hahahaha

Liz Duan said...

cantik with beads and all...kalau aku ngandung, hadiah lah satu kat aku kah..kah..kah...
anyway berat tak with kayu seat tu...??

Mard said...

liz... second phrase tu...
adakah????

hehehe

Liz Duan said...

"kalau" je, mard

Eat said...

Lawaklah kau ni ejin.. tak sesuai betul letak barney kat situ..

fido said...

ishh... aku rasa bby tak selesa lah kot??? nampak cam sempit jer? sian baby ko nanti liz. Eh! 'baby' ker??? ahaks!!!!

fendifid said...

Cakap cakap pasal baby ni...kak long tgh kat BALI ni yer...APAKAH??? Baby Bali???

Ejin said...

Aku pun rasa baby tak selesa ..tapi the lady who sold it to me kata anak2 depa mmg didukung pakai bendalah nie esp masa kat kampung, nak pi kebun etc ...but this day and age, aku rasa tak selesa and tak brapa sesuai kot ...

fendifid said...

baby sekrang manja maaaa.

Ejin said...

tau takpe! Zaman kiter dulu mana ada baby carrier and stroller kan ...kena paksa berjalan ada lah!