Wednesday, October 14, 2009

Puding Caramel ala Bibik

Another permintaan ramai...dari rakan rakan dan taulan..this recipe is exclusive from bibik...mmg sedap dan menyedap kan...emmm...sedap lah...

straight from bibik's writing ok...macam cut and paste lah

Bahan2:
1 paket agar2 30 gram
susu cair 1 tin
gula pasir

cara membuat:
1.agar2 di bagi menjadi 2

2.gula pasir +- kira2 1 muk dicairkan sambil siapkan air sejuk dan agar2 1/2, air 3-1/2

3. setelah gula cair masukkan ke dalam air sejuk yang isi agar2. Lalu kacau kacau sampai menjadi caramel

4.biarkan caramel agar menjadi sejuk. setelah sejuk dan menjadi agar2 baru potong2 menjadi dadu kecil2
5.agar2 potong2 tadi masukkan dalam berkas

6.agar2 yang satu bahgian disiapkan. kemudian setelah agar2 caramel menjadi keras dan dimasukkan berkas.

7.membuat agar2 ke 2, 1/2 agar, 1 muk gula air 3-1/2 muk

Translation ke bahasa:

muk = mug
bagi = bahagi ---tak de kena mengena dgn ceriter "Berbagi Suami"
berkas = bekas---mangkuk atau seumpamanya

Selamat mencoba!!!!!!!!!

7 comments:

fendifid said...

waduh waduh...gue pasti Ejin puyeng baca ini resepi...gerenti dia tak faham.

Cayok la bibik nko liz...aku ingat kan yang cube cube tu furit cocktail.

Eat said...

Fid, aku sendiri baca pun pening, ejin tu gerenti dia pengsan terus nak memahami resepi liz ni.. dahtu kena baca legend lagiie. mug=muk ?? Complicated sungguh!
'Siapkan air sejuk'?
Pastu ada pulak 3 1/2 lah, 1 1/2 lah.. ish! ish! ish!

Eat said...

Kah Kah Kah.. after second attempt aku baca resipi ni, makin pening!

'setelah gula cair masukkan ke dalam air sejuk yang isi agar2. Lalu kacau kacau sampai menjadi caramel'

Soalan aku : Boleh ke jadi karamel kalau campur air gula dgn AIR SEJUK??

Liz Duan said...

kah..kah..kah...jerang atas api lah eat...cuba creative sikit

Ejin said...

hehehehe kelas bibik ngko! Aku pun ingat guna fruit cocktails ...kah kah kah aku mmg confuse! Takpe, masa nak buat nanti aku tanya Fend sebab dia pakar bahasa!

fendifid said...

Adoi kesian...aku dah agak dah Eat pun haus baca resipi ni...sebab dia puyeng terus...tetiba lak kat komen dia ada nama "fid".

Kalau korang sungguh nak buat baru aku tranlatekan...kalau tak...malas nak buang masa.

Liz Duan said...

itu lah i saw that FID jusgak....mende lah si Eat ni!