Tuesday, October 13, 2009

Beraya Di Jelebu

Last weekend, Plan asalnya selepas open house kat Damansara dan Semenyih kami nak balik PD. Tapi tercancel sebab umah Mak takde orang. Memasing masih di KL kat umah adik aku, Ana kat Bandar Tasik Selatan.

Terus beralih ke plan B. Lepas open house kat umah Zamreen terus lepak overnite situ. Esoknya plan asal nak ke Kajang dan ronggeng main bowling pun tercancel jadi plan C pulak. Zamreen bawa kami beraya ke Jelebu, umah kawan Reen. Entah berapa kurun aku tak ke Jelebu. Padahal kat situ kampung Arwah Abah aku. Don't ask me which part ke apa ke. I don't know.

Fid, Reen dan Tuan rumah namanya Zu. Kalau korang nak gelak gaya posing diorang silakan la. Aku pun tak larat dah nak gelak...sakit perut.
Sampai sampai je makanan punya la banyak tersedia menanti. Ada laksa, bihun goreng, nasi ayam, nasi impit dan lain lain. Tak senang aku nak makan sebab EJ dok over acting. Over Acting pasal apa? Pasal kolam ikan.

Macam macam adaaa.

Masa ni the kids except Alif dok tak sabar nak ke Kolam Ikan. Bukannya tahu nak makan dulu. Paling ghairah you know who la kan. Sabar je lah aku. Tak sabar la nak tunggu orang habis makan dulu. Dia ajak aku, aku buat donno je, Ayah Zamnya la jadi mangsa.

Macam ye ye je pegang pancing. Orang lain relex je. Ej dok kalut. Sampai jari dia terkena mata kail. Sib baik sikit je.

Tuan rumah ni mengusahakan kolam ikan. Ada 3 kolam sumenya but only 2 ada ikan. Satu lagi untuk tadah air. Ada banyak pancing untuk sedara mara dan rakan rakan datang memancing. Ada rakit jugak tapi tak sempat nak naik. EJ yang paling sibuk sekali nak naik rakit tapi takde orang nak layan dia. Tak dapat la dia naik rakit tu.

Tapi Ej kan very the peramah. Sume orang dia boleh klik. Takde sape nak layan dia memancing. Dia join je sedara mara tuan rumah ni. Over acting sungguh.

Mama reen lepas dah habis mentry sume jenis makanan baru nampak batang hidung kat kolam ni. Larikkkkk. Masa ni Fid lak dok meronda kawasan. Habis gambar ayam, terung, jagung, itek, ikan dan lain lain la dia pi tangkap. Kalau dia ada free time maybe dia tepek la kot kat blog fido dia nanti. Tapi minggu ni sangat la busy queen aku tu.

Banyak betul ikan aku dapat pancing!! Al maklum mulut Ej kan kecoh dok panggil ikan tu sume. Akhirnya semua ikan lari. Padahal mulanya nampak banyak ikan datang ke permukaan kolam.
Lepas lama dok tunggu, Ayah Zam dapat sekor Talapia. Besar jugak ikan tu. Yang baju belang tu tuan rumah. Brother ni la yang mengusahakan kolam kolam ni. Tak lama lagi nak ternak udang galah pulak. Tak sabar aku nak tunggu udang galah tu besar besar. Apakah?

Part ni yang letih sikit. Kalau orang pro, few second je zup zap ikan masuk tong.


Sisik ikan tu sikit sikit cam ikan terubuk kan.

Sebelum balik. This cute girl dok datang salam dengan kami sume. Pastu biler aku nak snap photo dia je terus senyum kan main lebar lagi. pastu aku tunjuk kat dia gambar dia tu...kan main happy lagi dia. Ada few photo aku snap...setiap kali tu la dia dok senyum lebar camni. So cute.
I have a strong feeling aku akan kembali lagi ke tempat ni sebabnya, tokey pancing (Nuarlin) tak dapat ikut trip ni. Dia bz pi open house kat KL. Mesti lepas ni dia dok nyanyi kat Zam tanya bila nak mai sini memancing lagi.
Less than a kilometer from the house is Jeram Toi. Tempat perkelahan. Aku pun tak pasti ada sungai je ke or air terjun. Maybe next time boleh plan berkelah kat situ.
Apa apa pun...thank you very much to Tuan Rumah kerana sudi menerima kedatangan kami. She is a silence reader blog ni katanya.

7 comments:

Eat said...

Menariknya tempat nih..

Liz Duan said...

sakan beraya ...

zamreen said...

Bestkan, x sia2 jln jauh all the way pergi kg tu. Tuan rumah tak abih2 ngajak overnite buat bbq segala....

p/s mana stori pi tgk baby and cekodok pisang satanem tu?

Ejin said...

cayo lah fend ...plan pelbagai ..siap ada plan A, B and C ....and EJ tu mmg muka seronok pegang pancing ...dia dapat ikan tak???

fendifid said...

Non ado...dia mulut dok jerit jerit...ikan sume lari.

Pasal cekodok dgn tgk baby tu fid akan cover kat blog fido. nko tunggu lah bulan depan sebab dia tengah bz giler sekarang ni.

Ejin said...

mana nak dapat ikan kalau bising ...

hazel said...

bila nk pegi lagi ni....den baru cayo ado kolam ikan ..heheheh