Monday, October 12, 2009

Bunga yang cantik ...

Cantik kan bunga nie? Well, according to the Chinese, ini bunga yang membawa byk “ong” …mak aku panggil bunga nasib … and selalu nyer kata diorang pokok nie jarang berbunga …tapi aku nak poyo sket …see how mekar and cantik those flowers …masa nie hanya 2 aje yang berbunga, itu pun dah heboh satu taman tengok ...

then bertambah2 le mekar nyer ...Walaupun pada hakikatnyer, pasu tempat bunga nie tumbuh penuh ngan rumput – Nampak sangat aku tak jaga pokok nie as I should …tapi sebab aku nie green fingers kot, walaupun hidup mencelah antara rumput, it still flowers…

I guess sama dengan kehidupan kiter …walaupun Nampak kiter nie serabut, tak terurus, tak dijaga, tak dibaja…mungkin kita juga mampu hidup dengan baik, dengan subur dan berupaya mengeluarkan bunga2 yang cantik …kan? Kan? Kan? And kira survival of the fittest coz kena nak compete ngan rumput2 tu hehehehe

7 comments:

Liz Duan said...

ni kemboja cina....my favourite..i love yg putih...tapi semua org oppose sebab bunga tu selalu kat kubur..tapi kalau kat Bali merata rata...dulu aku ade satu pokok ni besar bunga cantik...tapi dah kiok sekarang...bibik aku yang ni tangan panas lah byk pokok kiok...atau sebab aku lama tak baja??????

by the way, kau punya madah berhelah tu ...top of the pop...kah..kah..kah...

Ejin said...

ooo kemboja cina yea nama nyer ...hehehe top of the pop ngko kata ... aku punya lah cari perumpamaan survival of the fittest ngko kata bermadah plak ...pagi hari buat posting liz, masih mood jiwang!

fendifid said...

Umah mak aku pun ada pokok ni...kalau bunga lebat orang kata ONG.

Ejin said...

actually pokok ne dah tinggal batang ajer dulu...and masa my fren bagi kat aku pun ada 2 helai daun kuning ajer kat pokok nie ..dah 2-3 kali dia mati idup semula ..and biler besday airell ari tu, kan main lebat lagi bunga dia ....tu yang aku impress, like coming back from the dead gitu

Mard said...

ejin,
1. bunga ni memang orang Cina pecaye ada 'ong'...

2. but at the same time, some believe that if pokok ni mati, it means ada relatives kita yang... well, you know... itu yg some people pecaye la

3. pokok ni takleh siram air bebanyak. macam kaktus gak la. terlebih air, dia mati.

4. my house ada 5 pokok ni. 4 dalam pasu, 1 atas tanah. all my dad yg tanam

Liz Duan said...

meremang baca point 2...

Ejin said...

oooo tak nak byk air rupa nyer ...hehehe sesuai sgt ngan aku! selalu lupa siram pokok la nie ...

yes, agree with liz - seram point ngko yang second tu mard!