Friday, October 16, 2009

Koleksi bunga & sejarah nyer ...

Terkezut aku .....aku nak publish posting nie, tetengok fend buat posting pasal plant jugak ...adik beradik berfikiran sama! walaupun jauh tapi cam ada "invisible connection" gitu kan ...hehehehe Anyway, aritu aku saje2 je tangkap gambar bunga2 yang ada kat depan rumah aku …trying to be creative with the camera gitu …korang layan ajer lah gambar2 nie yea …

Bunga raya depan rumah …my dad amat minat ngan bunga raya ..i think to date we have about 10 ++ species of bunga raya …ditanam di kebun lah, not here. This one here ada sejarah tersendiri…the gardeners buang ranting bunga raya kat area UNIMAS masa diorang dok cantas and clearkan landscape area blok aku ..aku ambik hehehehe sebab aku tahu kitorang belum ada species tu lagi kah kah kah teruk kan!

Nie plak is another feng shui plant. The Chinese associates this with money and again “ong”. It was given to me by my cousin – masa tu mmg tinggal batang je lah pokok nie …see how much it has grown. Dah 2 kali aku tukar pasu utk plant nie ….haslina pernah nak “seludup” plant nie from Miri utk bagi kat aku ..tapi kantoi kat kastam hehehe …

Nie plak bunga yang mak aku dah tanam dah berzaman dah …biler ada pokok tue ajer, mak aku akan re-plant ..tu yang always ada bunga nie …cam plastic ajer rupanyer

This is one of my fav … yang nie aku beli ok ..takde ambik2 dari longgokan yang org dah buang!

This one pun cantik jugak! Rasa nyer kak long pun ada bunga nie? Ke Fid yang ada?

P/S semua nie masih sihat walafiat tau ....very the sihat, walaupun pasu2 nye dipenuhi rumput!

6 comments:

Liz Duan said...

what a coincidence...this morning i was talking to a friend about bunga raya...somehow aku rase susah nak relate bunga raya as bunga kebangsaan coz payah sgt jumpe bunga raya...kat Bali semua benda is about bunga kemboja cina and they are everywhere termasuk lah souviners...kite yg meambak nya bunga kertas pas tu yang heboh bunga orchid...

Liz Duan said...

pkok yg second tu is the first thing duan bought when he left DRB to PKNP sebab bilik dia besar sgt and nampak empty...sekarang pokok tu moved with him to RT BOI FARM dgn sgt subur nya...siap keluar bunga...double "ong" lah i guess!

kat rumah ade satu dlm rumah...

Liz Duan said...

bunga yg last melambaks kat rumah kite...my fave!

Mard said...

uiks... tetibe je reramai citer pasal bunge...hehe... ada pape ke?

Ejin said...

Liz, kat kampung tu my dad tanam byk bunga raya ...even yang colour purple! nanti aku buat posting jenis2 bunga raya plak kah kah kah ...

yes...kalu plant yang second tu berbunga, mmg double ong kata org ..my neighbour depan rumah tanam dalam 4 pasu ...kesemuanya berbunga!

Ejin said...

mard...coincidence semua tu! tapi kami nie telepathic kot hahahaha