Thursday, July 26, 2012

Resepi Sotong goreng Oat

Ok...Untuk resepi seterusnya...Sotong Goreng OAT. Permintaan Barbarian Kuching jugak...kiter tengok biler dia nak masak juadah ni. LOL.
Dalam kehidupan ni kita kena ada angan angan. Biler kita berangan angan tu...kita kena sematkan keazaman dan berusaha bersungguh sungguh demi merealisasikan angan angan kita tu kan. Yang paling mustahak kita kena mengamalkan sikap bersederhana. Walaupun setakat angan angan...kita jangan keterlaluan. Sebab kalau over angan angan...akhirnya kita jadi Mat Jenin. Apa yang kita angan angan kan tu...kita tak dapat capai. Aku masih berangan angan untuk berposing kat sini bersama Fid, Ej and Zara. Aku pasti...perasaan itu tak tersurat dengan kata kata. Tapi akan melahirkan satu kepuasan yang abadi yang lebih bernilai dari harta benda.

Mukadimah tak leh blah...padahal aku nak cerita camne nak buat Sotong goreng Oat. Layannn.
Sangat rangup...sangat sedap...superb.

Yang bestkan resepi ni takde sukatan. Ikut suka nko la nak masak sotong berapa kilo kan. Potong sotong tu bulat bulat. Untuk menggoreng sotong tu supaya rangup...campurkan tepung beras dengan tepung gandung sama banyak. ie satu sudu tepung beras campur satu sudu tepung gandum. Celup sotong tu dalam telur yang sudah di tambah garam dan golekkan kat tepung campuran tu dan goreng garing. Toskan minyak.

pastu panaskan butter...banyak mana butter nak pakai bergantung banyak mana sotong tu la. Kalau kering...tambah je butter lagi. Lepas butter dah cair masukkan cili api dan daun kari ikut suka berapa banyak nak. Masukkan oat. Kalau sotong banyak...oat pun banyak la....bila dah garing campurkan sotong yang dah di goreng tu. Kalau kering masuk kan butter sikit lagi...kacau sampai sebati. Siap.

Actually masak macam ni tak payah nak sukat sukat sangat..Macam butter tu startkan dengan satu sudu dulu...tak cukup tambah lagi sikit sikit. Same goes with tepung tu. Campurkan dulu satu atau dua sudu tepung. Tak cukup tambah lagi satu sudu each tepung.
If you compare both picture kat Tower Bridge ni...you will agree why people say...Langit tak selalu cerah...sebab kehidupan kiter ada ups and downs. Janganlah kita cepat mengalah biler apa yang kita angankan tu macam susah nak tergapai...kita kena terus cekal dan tawakal. Kalau kita ada frens and family yang support kita bersyukurlah....sebab support tu is very important  to keep us stand strong and walk through masa masa susah. In reality...many frens masa kita senang aje. Tapi yang nak menemani kita di kala kita susah...boleh bilang dengan jari. Renung renung kan...dan selamat beramal...Apakah?

8 comments:

Liz Duan said...

Confuse aku dgn madah berhelah yg ko selit kat recipe ulung lagi maha hebat ni...ha..ha..ha..yg engkau ckp abt friends tu is so true lah....

Liz Duan said...

By d way kelas lah fid...rajin kak minah....and d food yummylicious

Ejin said...

Akan aku buat jugak suatu hari nanti ...tapi rasa nya aku nak buat yang sotong telur masin dulu ...resipi please ...

fendifid said...

Ejin ni dok mintak resepi...buatnya tak lagi dah mintak resepi lain. kah kah kah.

Ejin said...

aku ni recipe collector lol

fendifid said...

Resepi sotong telur asin sama. Cuma masa part masuk oat gantikan dengan telur asin. Siap.

Eat said...

Fend, masa goreng sotong tu, meletop2 tak minyak nye?

fendifid said...

X de la.