Monday, January 18, 2010

Civilization and I ...go hand in hand

This semester, I co-teach ngan my fren one paper. Paper generik plak tu ...and wajip diambik oleh semua pelajar IPTA kat Malaysia nie ...tak lain, tak bukan: Tamadun Islam & Tamadun Asia (TITAS)



This is the only subjek yang aku ajar in BM..aiyooo berbelit lidah mat salleh ku tau kah kah kah ...the last two weeks aku cover part intro to tamadun, it was kinda interesting jugak! Aku tak pernah ambik this paper, and tak pernah ajar this paper before - so, it is kinda of new topic for me ....but it is a VERY DRY subject ...so, it is challenging in terms of camne nak ajar tanpa buat students ngantuk, students ponteng or mati bosan dalam kelas ....very very challenging ....so far, aku selitkan banyak cartoons, gambar yang very the colourful, and discussions to vary my teaching method ...so, kalau ada reader yang pernah ambik paper nie, sudi2 lah bagi cadangan utk aku mengajar supaya my students survive this course tanpa mati bosan ...hehehe ...

10 comments:

fendifid said...

Ejin...nak bagi interesting...buat field trip...lawat borobodur ke...masjid kat acheh yang kena tsunami ke...if you need PA...aku calon paling sesuai. Asalkan utk aku fully sponsored.

Untuk student...buat event untuk generate income...
1) Mintak sponsor from VIP/Company
2) Buat hari kantin - Nasi lemak Ejin
3) Jual ikan masin terubuk kat KL ke. Suruh Eat dgn kak long jual kat tempat kerja diorang (aku bz buat PA work utk nko..so exclude me...ha ha ha...mati kena maki dgn diorang lepas ni)
4 dan seterusnya...suruh student nko mbagi ideas.

sekian...perancang tip top.
Angah.

Liz Duan said...

JUAL IKAN MASIN???????????????????

sejarah is always interesting....dulu belajar takat form 3 ajer...so tahu takat hang tuah baling taming sari...

Liz Duan said...

JUAL IKAN MASIN???????????????????

sejarah is always interesting....dulu belajar takat form 3 ajer...so tahu takat hang tuah baling taming sari...

Eat said...

Bab Jual tu serah aje kat Liz, aku tolong jadi cashier aje..

liz? kau belajar takat Form 3 aje?? camana bleh terlepas sampai ke UK???????

fendifid said...

kah kah kah...diva biler kena jual ikan masin terus puyeng...sampai double comment.

eat...belajar history je sampai form 3...form 4 and 5...kan boleh pilih nak ambik sejarah ke, geografi ke, akaun ke.

Ejin said...

giler melampau punya suggestion as if uni aku nie ada unlimited funding utk pi yogyakarta ...but aku akan pi yogya this nov with my sister.

Ejin said...

hehehe mau Liz tak puyeng ...nko soh dia yang diva jual ikan masin ...giler tak glam kata nya dalam ati ...

Liz Duan said...

eat baca baik baik sikit lah...was talking about sejarah kan??? belajar sejarah sampai form 3 ..haiyo!

Mard said...

sayangkan bebudak skang kurang minat history...

well, not just bebudak... yg dewasa pun ramai kurang minat...

tapi betul kata fendi, this subject, field trips will surely make it more interesting...

at least gi museum dulu...

:-)

Mard said...

sayangkan bebudak skang kurang minat history...

well, not just bebudak... yg dewasa pun ramai kurang minat...

tapi betul kata fendi, this subject, field trips will surely make it more interesting...

at least gi museum dulu...

:-)