Saturday, November 6, 2010

Melancong ke Bali - Ulun Danu Royal Mengwi

Selepas siap berposing bagai kat Eco Resort tu, kami terus ke Mengwi. Singgah di Taman Ayun Royal Temple. Temple ni di gunakan oleh Royal Family untuk upacara menyembah diorang. Sampai la ni...temple ni di kekalkan ciri ciri keaslian seni bina sebagai salah satu destinasi pelancongan di Bali. Sesiapa pun tak di benarkan masuk ke kawasan temple. Cuma jalan jalan di persekitarannya saje. Sekeliling kawasan temple ni ada big pond. Katanya untuk keselamatan.
Ada menara tinjau tapi penuh dengan tourist...malas aku nak menapak naik bersesak sesak. Jalan jalan sekeliling temple tu aje.

Trademark...wajib ada pintu gerbang. This should be a good place for Ejin to take her father yang minat dengan seni binaan lama lama.
Even the kayu pagar tu pun tak berganti.
Next to the temple ada bangsal tempat pelukis menjual hasil lukisan. Fenfid yang "minat giler" dengan arts tak singgah pun...LOL

Kawasan dalam temple pun ada kolam di sekelilingnya.
EJ suka dengan atapnya yang macam rambut tu.
Suka bangat.
Cun.




Memek muka tak leh blah punya.
Lepas je siap berposing bagai. Terus ke Airport. Tapi sebab ada masa lagi Pak Isme bawa kami ke Krishna tempat borong souviners.
Kat sini tak payah nak tawar menawar. Cuma panas je la sebab kipas ada tapi tak banyak. Pastu nak membayarnya beratur panjang. Lepas siap membayar...terus Pak Isme hantar ke Airport untuk pulang. Masa ni EJ dengan Fid dah sibuk nak datang lagi ke Bali. Tak sempat duduk dalam plane lagi memasing dah merencana apa nak buat on our next trip to Bali. Hopefully next time boleh plan 5 hari punya stay. Sapa nak ikut? Main objective ialah nak tengok dolphin dan stay kat Saranam Eco Resort.

3 comments:

Liz Duan said...

the last round kite org , pak ismet sebok nak bawak gi krishna ni tapi we skip ..aku dok kedai mende ni lol....murah sgt ke souvenirs dia?

fendifid said...

memang murah...tapi not for you la. nko masuk galleria je cukup. Panas wehh kat situ. Aku pi sana pun sebab EJ sibuk nak beli souviners untuk kengkawan dia.

Pojiepooh Abdullah said...

wahhh bestnya melancong ke Bali..
banyak tak belanja ke sana??
tapi kalau dapat kurangkan belanja pada roaming cas untuk membuat panggilan ketika kat sana mesti lagi jimat tau dengan Flexiroam :) http://www.flexiroam.com/