Tuesday, November 23, 2010

Melaka - the historical sights

Tak sah kalau tak tunjukkan gambar2 building bersejarah kat Melaka ...nama pun Melaka Bandaraya Bersejarah kan ....we all do the historical sight-seeing ni sepintas lalu ajer ...bukan tak berminat but we had done it before ....


the must-see historical buildings kalau pi Melaka are the Red Square or Dutch Square ..ada Stadthuys Museum - anthropological museum ...aku ngan my dad ada masuk (next posting nanti lah cerita kang jadi panjang entry nie)

Queen Victoria's Fountain and the Clock Tower


 Christ Church


Porta de Santiago ...or A Famosa ...



My dad beriya2 pi ....panas masa tu tak terkata! Mak aku and my sister dah lama cari tempat berteduh ..aku yang blogger tegar nie jenuh lah menemani my dad jalan2 ...siap inspect dinding A Famosa tu ok! He compares those to the walls of Urquhart Castle (kat Loch Ness, Scotland)...ambik ngko! That's a history buff for you ....

(he was happy dapat explore camni kata nyer - reminded him of our trip ke Scotland 2002 dulu)

(diorang nie berteduh kat bawah pokok - sambil gelakkan aku yang kena teman kan my dad!)

Dari situ, kami beralih ke Menara Taming Sari ....not far ajer from this place sebenar nyer ....adik aku rupanya scared of height! hahahaha merah tangan mak aku dia genggam ...nanti buat posting berasingan sebab byk gambar! hehehehe .....

Anway, we all punya le rajin aritu sebab siap masuk kat tinggalan Kota Melaka ....similar to Fort Cornwallis ...ada meriam bagai ....free entry ...tak yah naik sini pun takpe ...the kids ajer yang seronok bergambar ngan meriam ...masa nie mak aku dah tak sanggup ikut kitorang - dia tunggu tepi jalan ajer LOL ...






Semua tempat nie kang within walking distance ajer from each other ....senang nak cari ..but panas nyer malas akak nak cakap ...itam legam biler balik! sampai aku kena buat extra facial utk whitening LOL ..anyway, setakat ni lah dulu yea - i have to continue with my markings :-) biler free aku buat posting lagi

5 comments:

fendifid said...

solute to your dad yang minat dengan historical stuff ni. Aku paling tak pernah nak masuk ialah museum..lol.

Liz Duan said...

nampak cool ajer melaka

Ejin said...

hehehe aku ikut tempat ....kalau selalu sangat or byk sangat in one place mmg aku tak masuk semua ..

masa kat UK dulu, my dad visited about 8 castles and a few museums sampai aku ngan mak aku tak nak dah pi ngan dia!

Mard said...

wah, your dad and me can 'geng' la.. i oso so very like museums, castles and yg sewaktu dengan nye...

;-D

Ejin said...

ye ke Mard? he loves Melaka ... sebab byk historical sites ...next on the list of holiday destination is Angkor Wat kata nyer ...

and kalau berduit definitely will choose Italy and Greece over Australia - kata nyer.