Saturday, November 6, 2010

Bercuti di Bali - Bedugul

Kami terpaksa check out early dalam kol 10am...sebab nak ke Bedugul. It is 2 hours drive from Kuta. Tak dapat la Ej nak ke Lil Rock centre sebab masa yang ada di habis kan kat pool. Sempat lagi curi curi masa kol 10.30 baru check out padahal Pak Isme kol 10 dah sampai ke lobby hotel.
Dalam perjalanan kami bertiga semua tidur. Kejap kejap bangun layan Pak Isme berborak. Pastu tidur balik. Photo ni di snap masa dalam perjalanan.
Dari jauh nampak banyak gunung ganang. Persekitaran Bedugul ni banyak kawasan tanaman sayuran. Yang paling banyak ialah Kobis. Tapi yang pelik biler ke restaurant, sayur paling famous ialah kangkung. GGG.

Untuk masuk ke Temple Beratan Lake ni...10 000 rupiah untuk foreigners. Tapi untuk kami dapat discount. Aku pun tak tau kenapa. We paid 7500 rupiah saje.

As usual....mana mana tempat mesti ada pintu gerbang.




Temple yang cantik di tengah tasik.

Kami posing aje...Pak Isme yang dok suruh diri sini pak...diri sana pak...layannnn.

Quite big tasik ni.

Model yang tak banyak cerita...ikut saje.

Kat tasik ni boleh juga kalau nak sewa boat untuk pusing pusing kat tasik. Tapi sebab kekangan masa, kami tak sewa boat. Takut pun ye jugak nak ke tengah tengah tasik tu...takut Naga keluar...LOL.
Kat Bedugul ni ada masjid. Kat puncak bukit tu.


Disini juga ada ramai orang dok kendong camera canggih canggih dengan printer sekali. Kita boleh bayar kat dia untuk snap photo dan dia print kat situ jugak. 1 minit for each photo, 20 000 rupiah sekaping. Size 4 R.



Gaya biasa la kan...dok nak angkat object kat belakang.


Lepas dah puas berposing, jalan jalan kat taman sekitarnya. Not bad at all. Well maintained.
This ia a popular place untuk pengantin berposing gambar wedding esp yang chinese wedding.





Kami singgah kat pasar buah dan souviners ni kejap aje...sebab hujan. Tapi barang barangnya pun sama je macam kat Kuta dan tempat souviners yang lain. Aku paling tak suka nak tawar menawar...boring.
Lepas tu singgah kat Saranam eco Resort.
Pemandangan yang superb.
Sebenarnya tak boleh turun ke bawah sebab tak menginap kat sini.
Tempat ni popular untuk honeymoon package. Kat bawah tu ada few chalet. Boleh ronda ronda kat paddy fields dan tempat tanaman sayuran. View memang cun giles.

Ej nak pi tengok pool.

Chalet kat bawah tepi sawah padi.
Biasanya Pak Isme bawa tourist ke sini boleh lepak lepak minum kat restaurant hotel tu sambil menikmati view yang cun. Tapi since kami baru lepas lunch memasing semua kekenyangan. Lepas posing posing terus turun untuk ke Mengwi.
Model yang menurut kata. Layannn. Kat resort ni ada jual baju hand painting. RM35 sehelai tak kira size apa pun. Fid je dapat beli sebab ada size untuk dia. Cun T shirt tu.

4 comments:

Liz Duan said...

ha..ha..ha..posing sakan semua...cantik tempat ni

fendifid said...

yes...ramai teruja nak ke sini.

Ejin said...

very the cantik tempat nie ...nasib baik ngko guna camera canggih, kalau gambar blur mmg tak do justice to the beautiful scenery ...AKU NAK PERGI SINI!!!!!!!

fendifid said...

teringin nak stay kat sini. Pak isme boleh dapat rate discount kalau nak menginap kat sini.