Tuesday, May 24, 2011

Day 3: Ciater Hotspring, Bandung

Dari Tangkuban Perahu, we all bergerak pula ke Ciater Hotspring ....sebenarnyer nak gi tengok air terjun tapi masa tu cuaca mendung cam nak ujan, so immediate channge of plan, terus menuju ke Ciater plak .,...Ciater nie on the way ajer from Tangkuban Perahu ke bandar Bandung ...so, molek sungguh le change of plan ni ....

honestly, i don't know what to expect ...sebab tak pernah dengar pasal Ciater nie ...kekawan aku yang biasa ke Bandung (read: Kak Long, Along and Fendu) pun tak pernah mention tempat nie ....yang depa biasa sebut is Jalan Riau, Jalan Dago LOL ...so, akak redah ajer lah ....aku lupa brapa dia punya entrance fee ...but if i am not mistaken dalam RM7 cam tu ajer  ....

kat entrance ada this huge statue of katak ....budak berdua nie rajin bergambar kat situ ...akak malas, sebab tak nak kasut basah LOL ...little did i know, pastu bukan setakat kasut yang basah, tapi jeans aku pun basah sekali!

aku tengok signborad nie terus kecewa ...sebab di sebalik signboard and that green hedges aku terdengar org mandi kat swimming pool ...swimming pool air panas tau!!! and i did not bring any swimming attire sebab we did not plan to come here ...aiyoooo, sungguh kecewa ...

yang nie view sebaik saja turun bukit tu ....buiding kat belakang kolam ikan itu adalah surau ...and you can feed the fish (budak2 suka) and buy feed pallete kat situ ajer ...muraha ajer buk!

masa nie aku belum terbuka ati tengok tempat nie ...sebab kecewa takleh masuk pool panas tadi tu ...then ari plak mula ujan renyai2 .....kecewa akak ....then baru nampak tempat2 menarik ....and air tu cam panas dan memanggil2 ....so, layannnnnn

this spot sangat panas air nyer ...i like it! kat area bawah2 (see the following pictures) air dah kurang panas ....

nie org2 yang ready utk mandi ....aku tak gemar mandi kat sini ...that's why i prefer the swimming pool kat atas tadi tu ....but org punya lah ramai ....tua muda semua ada .....

masa nie depa nie dah excited and sanggup redah air setinggi lutut ...akak still memerhati dari tebing ajer ...nak selamatkan jeans!

masa nie tinggal aku ngan Tijot ajer ...sebab Kiky dah pi main ATV ....dia adventurous lagi dari kami :-)

kat sini, selain dari rendam kaki dalam air panas, dari mandi2 etc ...byk aktiviti lain disediakan ...

gambar dari koleksi Kiky .....we all takde masa tu ...our Supir yang temankan dia ..she said it was really fun! sampai nak terjatuh pun ada kata nya ....

cantik pokok nyer ...cam overseas! but aku sebenar nyer nak tunjukkan tikar yang terbentang kat bawah pokok tu ...it is the tikar utk disewa ...IDR 10,000 aku rasa ....utk org2 yang nak duduk in comfort masa nak rendam kaki ke, nak mandi ke ...or nak picnic .....ada le 2-3 org akan tunggu kat situ to collect the money

my fav view!

all in all, aku rasa tempat nie tak se-fun Tangkuban ....the view was ok but mak aiiii it was too crowded ....kalau aku mandi pool air panas tu, maybe it will be a different story ...kat sini aku sekadar datang rendam2 kaki ajer ....i mean, not much activity ......Kiky, on the other hand, had fun with the ATV ....so, ikut selera memasing lah ....it has a lot of facilities .....mana tahu, kalau bosan2 shopping, datang le kat sini (definitely not for kak long & family) ....

4 comments:

Liz Duan said...

cantik cantik nampak cam best...tapi akak ni air terjun pun tak sampai lagi cam no tu? cer citer cer citer

Ejin said...

liz - ngko mmg tak serasi ngan tempat nie ....you stick to Jalan Dago/ Riau ajer LOL ...seriously, bagi org yang nak adventure, byk aktivity di sini ...if you are not into that, you'll be bored to death ...setakat rendam kaki ajer ...

view mmg cantik ...berkabus2 gitu

fendifid said...

cantik la...air gunung berapi kan...panas.

liz tak yah la gi tempat cam gitu...tak biasa kan

Liz Duan said...

suci kaki lepas erendam tu ekkk