Monday, May 23, 2011

Day 3: Tangkuban Perahu, Bandung (Part 1)

I am on the roll ...since tak sibuk, maka nyer aku buat lagi posting Bandung (sebelum Fendu sms tanya - posting bandung ngko dah abis ke belum?). Aritu aku gi ngan Fendi ...but we all kat area2 atas tu ajer ....pas ambik gambar, kena tipu oleh org jual keychain and beli strawberry, we all balik ....this time round, aku, Kiky and Tjot went further ...jalan2 ke kawasan kawah yang lain ...the view was awesome ....cantekkkk ....and not many people pi jalan kat tempat we all jalan tu .....

tempat wajib utk ber-posing

bersama Pak Wawan - our supir

 view of Kawah Ratu dari puncak gunung tu ....

here are the photos masa jalan2 ke arah kawah lain ....

the trail

jauh gak nak menapak ...tapi cuaca sejuk so kira ok lah tu

lelaki tu adalah our guide ...boleh speaking London mamat tu

menurut guide kitorang, Siti Nurhaliza pernah bergambar at this same spot masa dia ke sana dulu ...so, we all pun gediks le nak bergambar kat kayu tu jugak!

ini merupakan pucuk pokok Mandarasa ....daun yang merah2 tu adalah daun muda yang boleh dimakan or dijadikan ulam ....makan gitu2 ajer ...our guide petik and makan gitu2 ajer ...kata nyer banyak khasiat, esp utk wanita yang baru pas bersalin and utk lelaki juga (i did not ask and he did not elaborate on that point)...dia juga kata pokok mandarasa nie mostly terdapat kat area2 ini saja ...

cantek tak? hehehehe menunggu pujian (dengan tak malu nyer)

masa ni gayat yang amat ...tapi gatal nak posing jugak

batu tempat Kiky duduk nie is actually an instrument utk mengesan gegaran gunung berapi di kawasan ini ...aku dah lupa apa yang guide tu cakap, but the gist is that ada alat utk mengenalpasti gegaran kat dalam batu buatan ini ...menurut sejarah, the last erruption kat sini, tak berapa ramai yang mati sebab ada alat ini ...before that, ribuan yang maut akibat letusan di sini masa dulu2 lagi

Kawah Ratu - view lebih dekat dari the third picture

Cantik view nyer ...tapi letih menapak ....aku siap gunakan inhaler sebab semput sket masa nak balik tu ...memandangkan gambar2 banyak...aku akan buat second entry for Tangkuban Perahu ..it will be a photo entry ajer :-)


Peringatan
Peringatan: kat area nie and any other tourist area, berhati2 lah ...ramai sangat peniaga2 yang menipu ...sebab aku dah kena sebab tu aku bagitau (fendi jadi saksi aku ditipu idup2 kat sini) ...menurut supir aku, jangan beli apa2 barang kat area2 tourist cam nie sebab mmg price very inflated ....and kalau guna guide pun, nanti akan ada 2-3 org yang berjual baranag2 tu ikut sekali ....and then they will sort of ask you to buy things from them ....kata since depa dah teman jalan2, kesian lah apa lah ...jangan lah tertipu (or give way to emotional balckmail)....kiter tak mintak depa ikut pun. Our driver kata just leave and do not buy anything ...just thought i should share kat sini

3 comments:

fendifid said...

cantiknya view...susah la nak menapak kalau bawak budak budak.

yang batu tu...sapa susah nak mengandung...duduk atas batu tu...balik dari bandung terus mengandung.

rimas kalau ada orang ikut dok jual barang...pastu lagi rimas lepas kena tipu.

Liz Duan said...

ye lah kadang tak beli rasa kesian...anyway awat tak petik daun merah tu utk Fend?

Ejin said...

hehehehe dia carnivorous ...tak makan daun!