Sunday, May 13, 2012

Trip to Telok Melano, Sarawak

Berehat jap from posting Singapore ...kiter go locally dulu hehehe ...nak cerita about my fieldwork to Telok Melano on 4th May aritu.  Telok Melano is located at the tip of Borneo ....paling ujung kat ekor Pulau Borneo ...and to get there hanya accessible by jalan laut ajer ....

awal pagi kat Pengkalan Kampung Terusan jaya, Sematan ...

muka takut sebenarnya ...tapi ku gagahkan jua demi kerja hahahaha


it tooks us 2 hours dari Kuching ke Sematan, then jumpa org yang bawak boat kat Sematan..and another 2 hours by sampan ke Telok Melano ...so, all in all 8 jam dalam perjalanan ....serius meletihkan!!! but the views there were well worth it!

lepas sejam pejalanan, cuaca amat panas ..kami tanya org bot tu boleh pakai payung ke ..dia kata boleh ...dandan semua kuarkan payung lol ....masa nie muka masing2 dah merah!

Dr Wong - dia ketua research project nie ...

aku memang panas vontot ....lama nar tak sampai2 ....dah le aku mabuk air ....and then takut plak tu ...gambar tak berapa banyak coz aku dok nak muntah ...tunduk jer dalam sampan ....payung pun tak pegang. Chin, our RA yang payungkan aku ....diva tak diva nya aku lol ....thank you Chin ....


Telok Serabang ...locals said there are plenty of lobsters near these rocks! masa kami nak balik tu dorang baru turun gi carik lobsters, kalau lah kami stay lama kat situ, sah2 aku beli lobsters from them!

the view that greets us sesampainya kitorang kat sane .......masa nie air surut ....tapi i was very impressed with it beautiful, clear blue water ...cantekkkk

and pokok kelapa kat sana melambai-lambai kat kami hehehehe ...


spent a whole day kat sini ....kami gi interview penduduk kampung sebenarnya ...and their hospitality was awesome ....friendly and helpful ...i wished masa tu kami bermalam ...coz kalau bermalam ada masa aku melepak mandi laut hahahaha ....and dorang cerita senang dapat ketam and udang here kalau kena masa nya ..and it is way cheaper than in Sematan (Kuching jgn cakap - mahal semua nya!) ...


masa nie tak bergelora sangat

bertolak from here at 5.30pm ...sampai Sematan dah gelap ....laut plak agak bergelora ...yang paling menakutkan  aku was halfway to Sematan, one of our engines terkena katu and stalled ...dah le gelombang besar masa tu and angin agak kuat ....our boat was terumbang ambing dipukul ombak ...i was so scared! sebab tak tau berenang ....and masa tu plak in the middle of Laut China Selatan ....pantai sayup2 jer kelihatan ...tapi Thank God, juragan tu managed to fix the engine maybe after 5-10 minutes ..rasa macam lama sangat ....seriously scary!!!

and masa balik ini jugak lah aku mendapat perkhabaran tidak elok ...my mom called to inform me yang my aunty, iaitu satu-satunya cousin my dad dari belah bapa dia, telah meninggal dunia ...sungguh mengejutkan sebab memang tak disangka ...tapimy mom tak bagi aku balik kampung malam tu knowing that aku di Sematan and it would take me 2 hours to get home ....that was one week ago ....i miss my aunty tu :-(

4 comments:

fendifid said...

Kenapa x pakai life jacket? Kan bahaya tu.tapi view memang cun bangat. Ruginya tak dapat beli lobster murah. Takziah about ur auntie tu.

Ejin said...

masa nak pi tu aku tak tau life jacket tak disediakan ....if aku tahu, I would have bought one for myself ....kang aku tak pi, orang kat diva plak .....masa pi tu ok, laut tenang ajer...masa balik was bad...very bergelora ..

and lobster tu besar2 kata dorang ...kalau dapat memang syiok oooo hahahah ...

fendifid said...

nanti kena ke sana lagi ker? kalau kena pergi...make sure bawa life jacket nanti.

Liz Duan said...

halooo..seriously no life jacket????bahaya nya...i think kalau unimas banyak this kind of field work should equip the lecturer/students each dgn life jacket....bawak sendiri ...

Scenery sgt cantik...