Saturday, April 28, 2012

Merlion Park - a must visit to Singapore

Orang selalu kata, kalau gi Singapore tapi tak visit Merlion Park tu umpama gi UK tapi tak jejak kaki kat London ....or gi London tapi tak gi Buckingham Palace ..or gi Rome tak jenguk the Collessuem ...ada faham??? so, it is a must visit when you are in Singapore ...ok tak mukadimah nya?


aku join bus hop on hop off, so senang le nak gi sini ...yang aku tak tau tu, the bus stop for Merlion Park tu depan Bank of America, betol betol in front of Fullerton Bay Hotel (jgn confius ngan Fullerton Hotel plak ok) so agak jauh le menapak ....dalam panas terik plak tu ok ..tapi nak jumpa si Merlion punya pasal, ku gagahi jua .....

takleh nak avoid this imposing structure ...dari mana2 angle boleh nampak Marina Bay Sands ini :-)

view of Fullerton Hotel dari kejauhan- hotel mewah kat Kota Singa nie ...dibina in 1919 kalau tak silap ...a 5-star hotel ...

Fullerton tu sempena nama first Gabenor Negeri2 Selat yakni Robert Fullerton time2 hotel ni dibina dulu kata nya ...was transformed into a worldclass hotel in 1998 ..before tu it was General Post Office, pejabat2 kerajaan, Singapore Club etc ....now jadi hotel mahal :-)  this view was taken from the Merlion ...

sedikit fakta sejarah: This Merlion - half lion and half fish was sculpted in 1972 hehehehe ...kira dah 40 tahun umur dia :-)

hari2 Merlion nie menghadap Marina Bay Sands :-)

view of our hotel from Merlion Park / One Fullerton area

Merlion's view of Marina Bay Sands  ...notice kat background tu? that is the LV store :-)

tak tau building apa, but aku lepak kat shaded area kat sini sementara nak ambik napas setelah letih menapak ...kat belakang Fullerton Bay Hotel ...masa nie ramai le mat salleh lepak here having their lunch in the park ...from nearby offices kot


Since aku menapak dalam cuaca yang panas terik sampai ke tulang, aku tak ikut le plan aku yang kunun tak nak ais ....dandan gi beli orange juice kat situ ..6 Sing Dollar ok ....tu yang biler aku gi Bugis Street beli air tebu aku tekejut biler harga nya hanya 1 Sing Dollar hahahaha ....

From Merlion Park aku continue my journey to Bugis Street

5 comments:

Liz Duan said...

Kau punya ni mcm tetiba tergantung...bagus kau ikut hop ion hop off tu kalau ikut aku hoping aje lah...ha..ha..

fendifid said...

cun cun photo...meriah gambar sebab Ejin gi sekali. Kalau Kak Long aje yang g...gambar butik aje la kat Orchard road...ha ha ha. Lariiii.

Glad to know korang enjoy the stay kat Singapore tu.

Ejin said...

Enjoy sangat, best hang out ngan Liz ...kiter biler nak hang out ramai2 kat Bangsar Seafood? Aku turun KL for leisure in July ....

fendifid said...

July ke? Jangan clash dengan week aku balik kampung lagi sudah la. Kempunan aku dengan ketam cheese nanti. Apakah?

Kat KL nanti Liz bawak nko g shopping kat 1 U dan Pavilion lak.

Ejin said...

Oiiii nak gi lagi ke? Ngada lah company ngko dok antar ngko ke sana!!!

Perancangan awal is first and second week of July. Before puasa katanya