Tuesday, August 2, 2011

Kisah Food Ramadan 2011

Selamat berpuasa to all. Kejap aje dah nak masuk 3 hari kita berpuasa. Cepatnya masa berlalu.
Rasa kelainan sungguh berpuasa tahun ni. Lain yang aku maksudkan ni in terms of food la kan.Eventhough last weekend kat newspaper macam macam article pasal food biler nak menyambut Ramadan ni...bulan mengawal nafsu makan la...perbelanjaan berhemah la...bulan berjimat la etc etc...tapi sehari sebelum Ramadan, pasar penuh sesak...pastu banyak barang barang kehabisan. Even hari pertama Ramadan aku ke Jusco, ayam, daging, ikan dan sayur semua sold out. Apa kes?? Aku rasa In reality bulan Ramadan ni orang lagi banyak makan. GGG.

Semalam after work aku terus singgah ke Pasar Ramadan (PaRam) Setiawangsa. Member cakap tapak Pasar Ramadan tu dah bertukar sebab ada persatuan penduduk membantah tempat yang tahun sebelum sebelum ni. Jadinya tempat yang luas jadi sempit...pastu jalan jammed sebab tempat baru ni sebelah main road. Tapaknya pulak sempit sesangat...sampai nak berjalan pun tak selesa...apa lagi nak membeli. End up aku cuma beli sayur dan taufufa aje. LOL. Aku ban PaRam Setiawangsa ni sebab parking pun susah.

Lepas tu pergi pulak ke PaRam kat AU2 untuk mencari putu piring. EJ yang nak. Memang tu je la yang dapat aku beli pun kat PaRam tu sebab kena tunggu lama untuk dapat putu piring tu pastu masa jalan from end to end...banyak gerai yang dah sold out. Masa tu baru kol 6.30pm.

Tadi pulak after work aku terus ke PaRam Taman Melawati. Orang ramai sungguh...ada jugak lorong lorong yang jammed...nak buat camne...orang berniaga punya space luas tapi lorong customer berjalan sempit. Kat sini heaven for meat lovers...sebab ada kambing golek, ayam golek, daging bakar, ikan bakar, sotong bakar, ayam percik...batuk batuk di buatnya sebab asap sana sini. Tapi aku cuma beli kueh dan otak otak aje.

Kalau tahun tahun sebelum ni setiap kali ke PaRam...tangan tak cukup nak membawa food tahun ni...aku berlenggang kangkung...takat cuci mata aje...sebab tu aku rasa sunggguh kelainannya. Since Fid berpantang dan ada kat umah, Fid and Bibik masak food untuk berbuka dan bersahur. So aku cuma perlu beli kueh mueh aje. Kalau tak tadi sah sah aku dah borong briyani kambing, nasi kerabu, nasi lemak dan lauk pauk untuk bersahur bagai.

Cakap pasal food kan...sebelum berpuasa aku memang target nak ke Restoran Mi Udang Mak Jah kat area wangsa walk tu...baru je buka...branch dari Kuala Sepetang. Memang mantap la.
First trip tried mi goreng udang ni....sedap bangat.
2nd trip makan mi udang berkuah ni pulak. Udang sangat fresh dan puas hati...hirup kuah tu sampai ke titisan terakhir.
Durian pun wajib jugak sebab tengah musim kan...macam biasa beli kat jusco biler price 50%. Yang kiri durian isi merah...yang kanan Old tree yang manis dan sedap bangat.
Yang ni pulak aku goreng sendiri untuk breakfast anak sedara aku masa lepak tidur kat umah ni. Pastu separuh lagi tapau ke Hospital masa Fid ada follow up check up. Boleh Ej makan bihun ni masa aku dgn Fid dok jumpa Gynae...pastu dia belasah semua udang tu. Masa aku nak makan...tinggal telur aje. LOL.

Teringin nak makan speggeti olio udang...kena tunggu weekend sebab weekend ni baru plan nak pi Pasar Keramat beli Udang yang besar besar tu...baru best buat olio. Hopefully banyak udang kat pasar weekend ni.

2 comments:

Ejin said...

bergelimpangan udang udang tu semua hehehehehe ...

aku belum lagi ke pasar ramadan ...am trying to avoid it coz selalu aku membazir kalu gi sana, lagipun sekarang nie pasar ramadan very crowded and food item kekadang tu takde lah sesedap yang aku expect LOL

Liz Duan said...

kita pergi everyday beli kuih