Friday, December 9, 2011

Makan makan dah makan lagi ....

Last Saturday, masa Liz sibuk bergolekking atas katil ngan baby Aariz yang makin ari makin ansem tu, aku sibuk menemani students final year aku gi fieldtrip ....masa tu aku masih belum baik sepenuhnya from asthma tapi ku gagahkan jugak coz dah lama plan ....(note: sebab aku sakit, blog tak ber-update ...yang lain2 sume busy pulak last week or ada yang takde mood ...)

but before cerita pasal trip, kiter buka bicara ngan topik makanan dulu ...hehehehe ...appetizer gitu ....as usual, sesampai nya di Lundu (about 2 hour drive from here), aku bagi instruction to my students on what to do, then aku, Christopher and Bemen terus cari tempat breakfast ....masing2 lapar ....sebab kena ada kat uni by 7.30 ...and sampai lundu dah 9.30 ....so first stop was the laksa place ...cepat jer order laksa Sarawak

menarik kan??? love the kuah ..but sambal dia tak brapa ari tu ...tapi aku kan sakit tekak, buat2 lupa yang aku tak dibenarkan makan benda pedas and bersantan (mak aku tak baca blog, so I am safe!)

and sebab cuaca mendung, kejap ujan kejap tak ....kami bertiga selaku "cikgu pengiring" tak nak kemana mana ...malas nak round2 pekan tu ...too early, too lazy and belum ada mood jalan2 ...so pas pusing seround dua kat pekan tu, tengok students aku buat kerja ...kami gi lepak satu lagi kedai makan ....tapi tak ambik gambar ....kami minum ajer ....lepak2 , sembang2 ...till 12 noon ....baru gi cari students sebab janji going to Sematan at 12.30 ....

sampai sematan ajer (kira berbelas km ajer dari Lundu), aku and my two friends tu menonong tinggalkan my students to do their things ...terus menuju kedai makan ...nasib baik coz kedai yang kami nak pi tu buka ....

the menu was :

 midin garlic

 ikan goreng ....very nice ...dia punya perapan flavours amat terasa ...tiap kali order, rasa tetap tip top ...tidak pernah mengecewakan ..

diah yang ditunggu2 ...ketam kalok masak apath (lupa lah) ....tapi a bit disappointing ....3-4 kali before this aku order selalu mantap ..aku siap tapau balik for my family ...this time, flavours kurang ...tapi the ketam was fresh lah ....maybe a different cook kot ....tak tau lah ...but it will not deter me from gi kedai nie lagi ...still my fav kedai di Sematan


condiment 1: cencalok (made locally)

Condiment 2: a type of relish yang aku tak tau nama nya ...


Sambil2 layan seafood nie, sembang2 and minum air kelapa pandan ...sedapppppp ....by the time abis masing2 ketat perut ....Chris and Bemen gi jalan2 ke pantai, aku stay kat pekan tu ajer coz takut nak exert myself yang belum begitu sembuh from penangan asthma ....but, all in all, a good trip with good food LOL ...itu yang penting kan, makan, makan dan makan lagi ....hehehehehe ...

9 comments:

fendifid said...

Sedapnya sayur tu...dah bertahun x m*kan midin. Laksa tu pun nampak sedap. Tapi ketam tu aku rasa salted egg ketam mahkota sedap lagi kot

Ejin said...

ooooo ketam kuantan memang tiada tandingan nya ...especially ketam dari Chef Indera Mahkota ...

Ejin said...

midin tu dah jadi ruji kat sini ....too common lah ...kat kampung (kampung aku yang bukan London tu) berlambak, kalau nak petik sendiri ...

@xiM said...

saya tak suka laksa sarawak..bersantan dan too oily lah..huhu

Liz Duan said...

kita tak pernah rasa laksa sarawak knsyallah nanti kalau sampai swak....cencalok is our fav

Ejin said...

yes - memang agak oily sebab santan and minyak ...but itu lah penyedap nyer hehehehe ....

Liz - kalau tak datang sini utk rasa laksa Sarawak, gi Keramat and soh Fendu masakkan untuk korang ...dia pandai buat laksa Sarawak

fendifid said...

Paste laksa sarawak aku dah habis. Aku suggest liz stick to laksa penang sebab dia kan x fren fren dgn santan sumer ni. Lol.

Ejin said...

pandai Fendi ....dia bukan nak masak untuk kekawan ..padahal masa aku visit dia kat Kent suatu masa dulu, dia lah tukang masak aku ...cakap jer apa nak, dia akan masak kan ...

apa kata next time jumpa kat Keramat, aku ngan Liz bagi request apa kami nak makan, and fendi masak kan ....for old time sake? boleh?

fendifid said...

Zaman dah berubah la...nko ni pun. Itu 16 tahun dulu sebab student...nak makan kena la masak.
Now kat kl ni nko nak apa cakap aje aku orderkan.
In fact kalau g uk pun aku x kan masak..beli aje.
Kebab power ke...fish and chips ke. Buat apa susah susah nak masak. Aku chef pencen. Bab masak masak ni kita claim kat duan dgn liz aje. Lol.