Friday, February 8, 2013

Around Kelburn Campus

Today genap seminggu since I register as a student kat uni nie ...and tadi jugak I am meeting with my SV ..my second meeting coz last fri after registration aku jumpa dia ...today lagi detailed le discussion nya ...so far so good ... I am happy ...kerja pun belum membebankan lagi ...so far so good lah ...and semoga akan dipermudahkan perjalanan aku ini ....aminnnnn

What did I do this week??? mostly kerja kerja dan kerja ...and diselang seli ngan tido makan tido and makan ...kira balance le tu kan ...dari kerja kerja kerja ...or dari makan makan makan ...hahaha i meet a PhD student nie ...kawan pada flatmate aku ...mak aiii aku tengok dia aku yang stress ...she is so "committed" kerja - kol 8 pg dah sampai opis nie ...and balik tak balik ke rumah sewa nya by 12 midnight ..and kalau takde bus, she will walk home ...a 45mins walk gitu ...crazy kan ...aku?? i am not gonna kill myself like that ...that's why rumah aku dekat uni ...so that aku gi uni and study ..but biler ngantok or lapar ajer balik rumah ...and relax2 ..then gi uni lagi ...nak balik pun takde lah jauh sangat ..it is only 5 mins away :-)

so earlier on in the week, aku banyak kena setelkan urusan registeration aku ..kira banyak masa jalan sana and jalan sini and in between appointments aku banyak lepak2 kat parks ajer ...enjoying the sunshine masa lunch ala ala mat salleh hahahaha ...biasalah biler panas ajer berduyun2 dorang lepak kat any grassed area ..so aku pun join the crowd ...sambil2 tu snap the picture around campus ....

dah lost count berapa kali aku kuar masuk building nie ..sebab semua urusan fees, student id and enrolment matters semua nya kat Hunter Building nie ...


aku tak tau building nie ..but it reminds me of bangunan kat UK hehehehe .tapi aku tahu kalau kuar from medical centre yang kat student union tu akan nampak bangunan ni ...

view from the grass area dekat kawasan VicBooks and Student Union ..yang rumah tu semua bukan rumah orang but they are actually offices uni nie ..so quaint and cam comel gitu ...opis dalam rumah ...and in between those rumah2 ada pavement ans steps untuk turun naik  ...and nampak tak rumah kontena aku??? nun jauh di sana  yang bumbung cam flat ajer tu ...see, how near I am to the uni ...

on the other side nampak le view laut ...kalau kat Library akan nampak lagi jelas sebab unobstructed view gitu ...bak kata Liz, sebab masih baru, segala view tu cantik ...cuba kalau dah bertahun kat sini, sure tak kisah punya lahhhhh

and kat celah2 nie jugak ada kubur lama ...historic Mount Street Cemetery ...kalau aku jalan kaki from bus stop kat junction between Salamanca Road ngan the Terrace, aku akan lalu kubur nie ...kubur lama yang actuallynya one of the protected site kat sini ....according to the signboard kat situ ...and open for visitor kalau ada sapa2 nak lawat ...


ooo ya lupa ak cerita, uni aku nie sedang sibuk sekarang ...i arrived at an time when they are doing construction work ....according to my SV, construction tu adalah untuk tujuan to reinforce the buildings from earthquake ..it is an earthquake reinforcement punya kerja lah ...ya lah kan, NZ kan terletak kat the pacific rings of fire ..but, they are well prepared here ..so touch wood, and mintak dijauhkan lah ......

see, menyemak kan pemandangan ajer scaffolding and the netting tu ...btw itu bangunan library, yang bersambung ngan bangunan school aku ...so kalau aku nak gi library from my office at the school tak perlu berpanas dan berhujan coz they are all interconnected :-)

ceria kan warna2 furniture along the lobby and corridors i my school hahaha semua furniture baru ok ...i saw them putting it there semalam lol ..so tadi, after balik jumpa Phil, aku nampak takde org so I snap the picture ..see the signboard for the School of Geography ...ke arah itu lah opis aku ...the last room along the corridor to the right ..tapi so far aku malas gi opis ...i prefer to work at home or kat library ...sebab i tak suka opismates aku huhuhu i am sharing a room with 3 jantans ok!!! and dorang cam jenis study ajer, takde sembang2 hahahaha so it is kind of depressing hahaha ..so, for now, since i can avoid it, aku work from library or home, but am sure aku kena bertapa kat opis jugak suatu hari nanti huhuhu ...

and along the corridor jugak ada sofa2 comfy ...banyak tempat untuk lepak and meet friends for chat or just enjoy a quiet lunch sorang diri ...p/s aku tak tau pun sapa pakcik dalam gambar tu :-)

and last but not least, aku nak jugak tunjuk gambar tangga yang aku dok guna turun naik ke uni from my rumah kontena ....

one of the many shortcuts from my place ke uni ...free exercise le nie sebenarnya ...

Nie baru satu kampus ajer ...which is the main kampus ...selain daripada Kelburn nie, uni nie ada 3 lagi kampus ...satu kat Te Aro (kampus Maryam) untuk architecture and design ..kat kawasan city ...satu dikenali as Pipitea kampus, also kat sini but the opposite end from Te Aro ..Pipitea (untuk org yang belajar politics, governance etc) nie dekat ngan Parliment Building, ngan Museum and area shopping Lambton Quay ...and satu lagi kat Karori ...Karori nie jauh sket from Kelburn ..and usually untuk org yang ambik education rasanya ...so far aku dah check out kampus Maryam ...tapi Pepitea and Karori tu belum lagi aku jajah ....suatu hari nanti kot ...

ok, sekian posting kali nie .....ooo before lupa, nak ucapkan Happy Lunar New Year to my friend Bemen, and Amoi ...and to the rest, have a great 4-day break ...

5 comments:

fendifid said...

Wah syoknya campus uni...mengimbas suasana unikent. Malangnna otak dbh berkaratr

Liz Duan said...

Yes very much like uk surrounding...nampak cantik aje suasananya....langut bru selalu surely ni e until d end of the 3 years journey...

Liz Duan said...

Ko takut tak.lalu kubur tu?...but hantu mat saleh sexy...bukan takut tapi segan aje kalau jumpa ha..ha..kalau hantu mrlayu jgn buat main..ha..ha...lariiiii

fendifid said...

Biler baca apa yang Ejin tulis ni...boleh la ingat zaman zaman menapak ulang alik rumah ke Uni pastu kena masak biler nak makan. Lepak lepak dengan kengkawan...aiyo...seronoknya zaman tu. tapi tak teringin lak nak repeat balik...boleh?

Ejin said...

Aku dulu kat Newcastle city campus ...bangunan school sebelah mall hahaha ...keluar kelas gi shopping jer ..kat sini kampus aku kat atas bukit huhuhuhu ...but environment and building semua very much like UK ....the streets etc pun sama jer ....

And kalau dulu asyik terkejar2 nak gi kelas kan ...now tak perlu itu semua ..am working at my own schedule and pace (unless SV bagi arahan hahahah)..,cuma now perlu disiplinkan diri utk buat kerja ..kalau tak banyak le delay nanti ....