Sunday, February 17, 2013

Wellington - harbour views

Kia Ora ....

terkesima sekejap membaca posting fendi tadi ...tu lah ..berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul ..aku yang kat perantauan nie sentiasa ingat family ..and it is not helping that tiap kali aku kol or video talk, Al akan tanya when are you coming home? or macam tadi, dia tanya mak aku, naper mama gi NZ tak bawak Al kata nya ....sayu jer ati aku mendengar nya ..so aku bawak2 atiku yang pilu and penuh kerinduan ini berjalan2 ..huhuhu mukadimah sedih pulak kali nie ...

Anyway, I memang dah janji dengan diri sendiri yang aku akan enjoy NZ experience masa kat sini ....study study jugak, but I want to have time to explore what NZ has to offer ..awal2 nie aku tak nak le terkongkong ngan study ..so i plan to pulun maut during weekdays, but i will try to venture out somewhere for some "ME TIME" masa weekend ..kalau tak buat camtu, boleh jadi giler aku terperap kat opis, library or my lovely contenna flat ...

so, yesterday tu bangun2 aku plan to go out ..initialy nak gi Newtown ...nak explore kat sana ...ikut Maryam who is conducting her street study kat sana...but i was unwell ..the night before tu beberapa kali gi toilets ...hehehe sakit perut ...coz i didnt have lunch and then masa perut pedih tu aku gi makan yogurt yang lemon and honey flavour ....super cold from the fridge and masam ..ended up sakit perut..tapi pagi semalam dah reda ..so, after late breakfast aku kuar sorang2 gi city ....plan nak gi shopping but since dah dekat area Oriental Parade, so aku teruskan ajer menyusuri tebingan harbour ...the view was nice ...

kawasan luas ...org main rollerskates, rollerblades semua kat sini ...lots of people semalam as the weather was nice ...not exactly panas but balmy weather ..this photo was taken at noon ...tapi tak panas


at this end of the harbour terletaknya Chaeffer's Dock ...tempat org2 yang ada bot, yatch etc park bot bot mereka ...Wellington nie terkenal ngan angin yang kuat ..so, on a nice sunny and windy day, akan nampak ramai org berlayar kat harbour ....



at the distance tu nampak rumah2 kan ...mcam tu lah Wellington ...very hilly! Tapi yang rumah kat bukit tu, view cantik lah coz menghadap laut and harbour! My uni pun sama ...the library menghadap laut ....the scene was so breathtaking ...kalau guna kamera mahal, sure gambar lagi meletops...

yang kat belah sini dah dekat2 area Oriental Bay ...kat sini, dorang kata, terletak nyer rumah2 yang mahal ...yang kat atas atas bukit tu le kot yang dorang maksudkan ...


aku menapak till I reach area Circa Theatre nie ..i think kat area Wakefield Street ...along the way macam2 ada ...lots of people selling coffee (btw, Wellington is very coffee oriented ...mana2 ada saja cafe ..its coffee culture rocks!) ..and selling ice cream ..and street entertainers ...buskers etc ...and ada arts show jugak dekat Te Papa Museum ....aku tak masuk museum tu coz plan nak jalan2 harbour ajer ...nanti kalau dah sejuk ke ...masa autumn and winter aku jelajah museum pulak ..

kat sini aku heran tengok apahal ramai yang basah2 and pakai baju mandi ....i mean it is in the middle of the walkways ok ...then baru aku nampak nie ....


rupanya nie kerja dorang ...that platform memang khas untuk sapa2 nak terjun ke laut hahaha ..pas sorang2 dorang terju ...macam2 aksi ....tak kira tua muda ..laki or pompuan ...so, maybe fendi and misha nak try terjun kat sini kalau datang Welly nanti??? As for myself, memang tak akan buat ..coz aku takut terjun2 gini hahaha

nie le tempat dorang terjun tu ...air biru weiii ...cantik nampak ...




semalam langit mendug, so takde view langit biru sangat :-) tapi kiter suka coz tak panas ...panjang lagi sebenarya harbour walkway nie ..sampai Jervois Quay ...and apatah lagi nama nya kat ujung2 sana ...aku tak larat dah masa tu coz dah lapar ...so i walked back to area Cuba Street ...mula2 nak gi makan kebab ..pastu tukar ke fish and chips last2 aku masuk and makan kat Little Penang ....makan asam laksa .....sedapppppp and it costs me NZD 12.90 ...tapi sebab sedap, aku redha ...hehehe


abis lunch aku gi sambung my exploration ...went to Lambton Quay ...nanti aku buat posting lain pula ...kang this one jadi panjang berjela2 .....and itu cerita semalam ...petang tadi aku ngan my flatmates gi jalan2 kat Botanic Gardens ....sangat cun bunga2 di sana ...


posting on Botanic Gardens Wellington akan menyusul :-)

6 comments:

fendifid said...

Wahhhhh cantiknya...teringat kenangan di Sydney...menyusuri Harbour. Hu hu hu. Biler la nak ada rezeki sampai ke sana lagi.

Ejin said...

Hahaha datang jgn tak datang ...aku tunggu kedatangan korang ....baru happenning waterfront Welly nanti

Ejin said...

Opismate aku baru bgtau nxt week or this weekend ada activiti CNY di harbour tu ..ada dragon boat race ..hehehe nanti aku nak gi lah ....

fendifid said...

Pergi la tengok. Boleh jumpa malaysian yg lain. Mat salleh mesyi ramai...jgn sedak sampai susah nak berjalan

Liz Duan said...

wow nice pictures...nice scenery...nice town...nice environment...and you look nice and fresh...bagus bagus....how big is new zealand actually nya? an island ke....dekat aje dgn laut...peta tu macam panjang like a smaller Japan kan? tak hingat lah...Wellington ni capital cty ke?

Ejin said...

NZ ada 2 main island ..north and south island ..wellington kat north islan belah paling selatan ..it is a capital city tapi auckland lebih besar ...welly is a very compact city ..nanti aku explore kawasan lain pulak