Saturday, February 2, 2013

business class all the way to Wellington

kelas tak tajuk posting nie? hahaha saja nak ngade ngade kan ...bukan selalu naik business class mcam tu :-)

well, aritu kan there was a blunder pasal tiket aku ..aku dah awal awal nak flight on 28th jan tapi from KL via Auckland ..sebab MAS takde direct flight ke Wellington ...aku ingatkan if i told them early, senang le nak book for me kan ....tapi sebab aku ni banyak sangat dugaan dan cabaran masa nak gi NZ nie (tak caya tanya Fendi - yang siap dituduh ilangkan borang aku hahahaha) ..nak dijadikan cerita, sebab visa dapat lambat maka dorang tak book book pun flight till dec! padahal aku bagi flight details in Oct ...imagine lah berapa lama tu ....

Aku diberitahu just before Christmas yang flight yang aku nak takde ...they made alternative arrangements for me kata nya ..so, instead of going via KL and Auckland, now aku kena gi via Singapore and Sydney ..merentasi 2 negara tu! Padahal my first option tu was simpler - dari Malaysia terus ke NZ  ..from Auckland ambik domestic flight ajer ...nie tak, from Kuching nak kena gi Singapore, then transit 8 jam ..thenambik flight ke Sydney ..8 jam punya flight, then transit 2 jam lebih kat Sydney, baru ambik flight ke Wellington - 3 jam lebih flight duration ..so in total aku spend more than 24 hours since i left home untuk sampai ke destinasi ...kematu vontot akak ok!!!

opppssss takle kematu sangat sebab akak dapat BUSINESS CLASS tikets all the way to Wellington hahaha terkejut beruk ok! Biler check in kat Sydney, akak dapat seat 15A and i thought kat depan nyer aku hehehe masa tu tak tau pun itu section business class under World Club Traveller Plus for British Airways) ..masuk2 kena panggil dulu ..aku yang blur blur ayam, coz mata bengkak akibat banyak nangis tu masih tak sedar lagi ..until the steward yang ansem tu tunjukkan tempat akak ...nasib tak melopong biler nampak that seat yang ala ala cubicle tu ...the pod has a complete privacy ...and the seat are fully reclining ...nak tidur dengkur air liur meleleh pun takpe coz org sebelah tak nampak ...aku pulak dapat seat tepi tingkap, memang takde org ganggu ..pakcik sebelah aku tu ok jer ...dia tolong aku ambik beg semua masa sampai, coz tau aku tak sampai hahaha

photo taken from http://www.flatseats.com/Gallery/BA-J-1.htm

gambar dalam fon aku ..tapi tak berapa clear, so gigih aku googlekan sebab nak tunjuk jugak kat korang lol ..yang nie seat belah aisle ..yang aku dapat tu belah tingkat ...same arrangement tapi private sket coz takde org lalu lalang sebelah aku ...

so, disebabkan seat yang boleh jadi katil tu, takde lah terasa sangat 8 jam perjalanan tu hahaha aku bantai tido ajer ..movie pun aku tengok tak sampai 10 mins ...pastu selamat di alam mimpi ...cuma dikejutkan oleh steward hantar makanan and minuman ..pas aku mintak paracetemol (sakit kepala pas nangis) dia tak ganggu aku dah ....imagine kalau 8 jam kat economy section ...jenuh tu! kalau aku kaki yang tak berapa panjang nie pun lenguh, imagine org yang kaki panjang ...and trying to sleep tanpa jatuh kat bahu org kat sebelah hahaha ... we all have been through that situation kan ..so, to get a seat kat business class section was awesome hahaha ... a great experience yang kalau duit sendiri memang tak merasa lah aku dok seat itu ...hahaha

the trip to Wellington pulak pakai airplane kecik ajer ..it was operated by Qantas and British Airways ..business seat dia yang biasa ajer ...and masa tu aku dapat seat 3A, and rata rata org yang kat section tu adalah org tua, baldy and agak kegemukan ....the guy seating next to me was  old, and looks like dia travel to NZ for business meeting (kata nya pada stewardess) ... aku ajer yang muda dan vogue and not mat salleh hahaha again, rezeki yang tak disangka hahahaha ....semua kerana kelambatan order tiket aku aritu .. bak kata org rezeki jangan ditolak ....hehehehe

3 comments:

Liz Duan said...

Best nya kan...rezeki...fendi sebok kutuk aku tak pernah naik entah apa flight. ..i told him..seriously i never asked apa jenis flight. .asal sampai ok dah ha..ha..i only travel air asia ha..ha. Ha..

Ejin said...

tu lah ...rezeki, nak harap sendiri bayar memang takde lah hahaha seboleh2 carik flight yang murah hahaha

fendifid said...

Flighy airbus 380 la yg double decker tu