Friday, February 1, 2013

Banjir air mata ...

posting sedih hahaha sediakan tissue banyak banyak kalau rasa macam nak nangis

mak aku dari 2 weeks before aku pergi dah mula sedih ...sometimes I caught her crying silently kat dapur lah ...kat bilik lah ....mak aku memang macam nie, setiap kali anak2 dia nak pergi mana mana ...my mum was keen for me to do PhD locally ...that is why dia suka aritu masa aku kata nak buat PhD samada kat USM or UM ajer ..but masa aku diluluskan untuk gi overseas dia ok jugak, cuma she is sad yang anak manja dia nie akan gi jauh ...mula2 dulu dia tak suka aku nak gi Canada, but dia diam ajer...so when it was finalized yang aku gi NZ dia agak happy ..coz NZ is nearer kata nya ...and less extreme weather compared to Canada ....

apa2 pun, when the times come for us to say goodbye, memang banjir air mata lah kat Kuching ..aku bertolak pagi Isnin ...tapi the day before tu pun airport banjir jugak coz we were sending Umang and my sister off ..dorang balik to spend three nights with me before I leave ..mak aku sedih tak terkata ..sedih tengok Umang balik  ... sedih tengok adik aku balik (adik aku pulak tak sihat) ...and the thought that esoknya aku pulak akan pergi ...so drama air mata bermula lah ..hehehe tapi takde gambar! the day before tu pun dah ada drama air mata masa mak aku ngan adik aku nangis dalam kereta masa kami nak gi lunch kat Pullman Hotel ...aku pun join sekali ...

That Monday morning aku bangun awal and went downstairs senyap2 ..and saw my mum crying huhuhu sedihhhhh she was preparing breakfast walaupun kami kata tak yah ..she made me a cup of coffee while crying ..aku pun nangis sama2 dah hehehe anyway pas siap2 aku gi airport ngan Dom - he dropped me off on his way to work ...sementara my parents, jane and the kids bersiap kat rumah ...Al and adik ponteng sekolah that day, and Jane took half day leave ....


Bemen came to send me off (Thanks Bemen - and thanks for the gift!) tapi sebab flight aku lambat lagi aku kata kat dia better dia balik hehehe aku tak mau dia nampak scene banjir coz I know memang akan banjir punya lah ...so while waiting, kami lepak kat Starbucks ...sempat jugak aku pekena red velvet cake! suasana sedih siotttt cuma bapak aku ajer yang cool ...dia baca paper hahahaha mak aku memang pelakon air mata lah ..even mummy jane, yang ada jugak masa tu, pun once in a while kesat air mata ....

Al sibuk main trolley masa nie ...


tapi biler makin dekat masa aku nak masuk departure lounge, makin sayu aku tengok muka mak aku ...and when it was time to go, she hugged me as if she did not want me to go ...aku memang sedih, sayu sangat tapi aku buat2 gelak ajer ..i dont want her sad...aku tengok Jane pun dah start nangis ...yang pelik nya Al tak nangis ...dia ceria ajer ...hugs me non-stop ..everytime afetr aku hugs my mum, Al hugs aku ..after aku hugs my dad, al akan hugs aku ...sampaikan masa aku nangis, Al boleh kata mama please dont cry and lap air mata aku ....

 
 berkaca kaca mata semua orang

 bapak aku cool ajer



and yang paling aku sedihkan was that adik meronta2 nak ikut aku masa aku masuk aritu ..in fact masa aku turun escalator aku masih terdengar suara tangisan adik panggil mama ...for someone yang jarang nak bersuara, he was calling out my name that day ..jenuh Jane tahan dia dari meronta ronta ..masa tu aku berjalan dah tak nampak jalan dah ..air mata mengaburi pemandangan ...and Al pulak seyap sepanjang perjalanan pulang kata dorang ...smpai rumah, AL menyembam muka kat sofa, and silently crying ..dia sembunyikan muka di sebalik cushion supaya dorang tak nampak dia nangis ....sedih kan??? my boys have grown up ...and the day after tu adik ngigau, panggil nama aku masa dia tido petang tu ....how i miss these two boys!!!

 
 adoii sebab buat posting nie aku dok ingatkan balik masa tu ....and iya nya buat aku menangis sekarang ...sangat payah bagi aku untuk tinggalkan dorang...especially the kids and my parents ...I came back to Kuching 7 years ago after a long stint abroad ..and 7 tears buat aku dah rasa sangat comfortable kat rumah ...and the kids have been with me since they are little ...i know I am going to miss them dearly ...how Al will hang out in my room watching his fav youtube videos on my iPad, or adik will stay in my room watching DVDs - Finding Nemo, Ratatouile and Bolt ..how they would jump on my bed and wake me up on weekends ...masa aku ngan Al buat homework, masa nak ajar adik sebut perkataan perkataan baru ...i miss all that ...


One advice my dad always said to me since aku pergi ni - jangan ikutkan hati ... jangan fikirkan sangat dorang kat sana, and focus on what I am supposed to do ..so that aku balik cepat kata nya ..setiap kali call, itulah kata2 my dad ...masa aku hugged him masa nak bertolak pun tu yang dia kata ...sedih nyer ...tragis sungguh drama perpisahan kami kan ...hehehe aku kat sini kadang2 nangis dalam ketawa lol ..baru 5 malam ...things will gets better ...cuma now masih terasa sangat saat saat banjir aritu :-)

3 comments:

Liz Duan said...

Adoiii this is so sad but do remember what ur dad said...kejayaan perlukan pengorbanan...insyallah

fendifid said...

Sodih sangat nak tinggalkan family. Kena tabah and ikut nasihat ayah nko. Selalu selalu skype utk melepaskankan rindu.

Ejin said...

huhuhu sebab takde internet akses tu yang susah nak skype ...tapi tu lah, it takes time kot..sedih lah especially nak tinggal kan adik and al ...huhuhuhu