Wednesday, February 6, 2013

home away from home @Wai-te-ata

nak tengok rumah aku tak??? hehehe korang tak nak tengok pun, ada aku kesah ..coz nak tepek jugak gambar2 rumah aku kat sini hahaha ...

aku dok kat uni acommodation ajer ...in fact, aku apply terus for a room kat uni just as soon as my scholarship was confirmed ..tapi biasalah dok hall nie kena pilih2 sket coz cost nya tinggi ...and kat sini kira rental per weeks ...bukan kira sewa sebulan ...i choose the one yang paling dekat ngan my fakulti and library, and the one yang murah and within my budget hahaha ...murah2 pun melayang jugak NZD210 seminggu oooiiii

setting and facilities macam uni flats kat UK ajer ...you have 4 rooms in every flat (at least kat Wai-te-ata ni lah), ada kitchen and common living room ...tapi kalau kat UK tu jenis flat yang mana bilik and all other rooms on one floor kan, and kat atas and bawah kiter dah kira flat lain, kat Wai-te-ata nie lain ...flat dia menegak ...masuk2 kat ground floor terus living room and kitchen, and gi first floor ada two bedrooms and a shared toilet/shower ..and the second floor pun sama, ada dua bilik and shared toilet/ shower ...my room is on the first floor ....


tapi kan, the design is huduh ok ..tahap gaban punya huduh nya if aku bandingkan dengan uni hall aku kat Newcstle dulu ....dulu aku dok kat Georgian Building, ngan bricks nya ..ngan design nya ..here aku mula2 tengok rasa cam, tak cantik nyer design hehe tapi nak buat camne, ini yang antara yang murah AND yang penting paling dekat ngan uni (5 min jalan kaki sampai opis aku, sampai library etc) ...ada 12 flats kat sini semua nya ...

close up of my block ...pintu nombor dua dari far right tu lah pintu aku ...and guess what, yang wooden deck in front of our flats tu ada parking spaces for uni aku punya staffs hehehe jauh jugak dorang menapak ...kira sama distance ngan aku kalau aku gi uni kan ...kat belakang flat nie ada lagi car parks ...so, tak takut lah kalau balik lambat, always ada someone kat lalu lalang kat sini on he weekdays ...

Yang nie views of my room the very moment I arrive at the flat .....

the study desk

selipar tu aku beli kat KL tu ..hehehe jauh selipar tu merantau :-)


overall, the room is quite spacious and is in a good condition ...cuma yang slack nya the wall is too thin ,,,aku boleh dengar jiran aku kalau dia ckp kat fon ...so i am assuming dia pun dok dengar aku ckp kat fon ..and selalu kata I love Al, I love you adik hehehehe .....and the floor is creaky ...selalu berbunyi2 hahaha ..aku biasa floor simen kan ...and kat sini the design and the material used is very different from what I am used too ....probably earthquake safe ke apa ke kan ...mana tahu ....

our small kitchen ...familiar kan, bagi sapa2 yang pernah dok ui flat kat Cardiff and UniKent tu???

and our tv area ....between kitchen and tv area adalah meja besar for our dining area ...

model dining room hahaha dikelilingi oleh makanan .....btw, pintu kat belakang aku tu menuju ke tingkat atas ...where our rooms are ...

view of the carpark kat belakang flats aku - view from our living room window

yang bagus nya kan ...the rent include electricity and internet ...sebab dekat ngan uni, maka we can get the wireless connection from uni ....sangat hevatttt sebab i am link 24 jam ke uni wireless internet connection ....so, fon aku tak yah pakai data plan for now ....(lagipun aku tak jumpa lagi kedai vodafon or 2 Degrees kat sini to change my number to postpaid package) ..and we also have access to communal laundry room - banyak washing machine and dryers available - free of charge ...so nak basuh baju sebanyak mana pun takpe, nak guna dryer selama mana pun takpe ....asal rajin ajer ..coz it is in our basement ...malas gi sebab kena kuar rumah hahaha ...

yang tak bagus nya, nak gi town kena menapak 10-15 mins depending on your destination ..that's the easy part, the hard part is having to climb uphill untuk balik ke sini ....tapi takpe, aku jarang gi town kot ...kalau gi pun, balik naik bus or cable car ajer ....aku belum lagi try cable car, sebab aritu takde student ID ...kalau ada student ID murah - kak long sure approve kiter gunakan kad untuk dapat discount

takat nie ajer dulu yea ...akak nak buat kerja dulu ...lagipun malam ie nak kuar gi Malaysian restaurant with my flatmates, Anita and Maryam ....so sebelum keluar kena prove to myself yang aku ada buat kerja today ..kalau tak rasa guilty nanti ....tata titi tutu ...


8 comments:

Eat said...

Ejin, mmg huduh flats nya. Aku tengok dah mcm duduk dlm kontena aje.. hehehe

Liz Duan said...

yelah so very kontena style...tapi bagus lah besar bilik ko...adoiii tak sudi aku tengok the common room and kitchen tu...berserak aruk...itu yg tak tahan aku nak share share flat cam ni....tak kena dgn my specification...erghhhh...kelas ko ada cable car..camno tu nanti tunjuk sini ok...bagus guna lah segala card bagai yg penting dpt diskon!!!ha..ha..ha..

Liz Duan said...

mendelah tampal tampal kat dinding tu... by the way bilik tu muat aku and fendi 2 keluarga nak meng"sardin kan" diri tak? ha..ha..ha..

Ejin said...

Minta maaf yea ...tak dapat nak buat kilang sardin ..sebelah flat aku is our Residential Assistant ...And dia nie yang dok monitor flats nie ...malas akak ...tapi senang kalau lampu etc rosak, boleh terus dpt replacement ...and we are not allowed to have more than 3 ppl in ari room overnight huhuhu ....unless korang jenis senyap and boleh dok dia,
M, boleh aku sumbat korang kat bilik aku hahahaha

Ejin said...

Map yang previous tenant dok tampal kat dinding tu ...yealah serabut tau ...susah kalau dok share share gini hahaha ...rasa cam nak re-arrange semua lol

fendifid said...

penat otak biler fikir balik betapa x selesanya duduk bilik kat uni. tapi banding dengan anak buah aku yang study kat UIA...lagi tak best duduk dorm. So kita bersyukur la kan...dapat bilik sorang satu.

Keciknya dapur tu...tak koser.

Ejin said...

yup betol ...at least ada bilik sorang satu ..kalau kena macam dorm tu sah2 pengsan ..kalau share bilik ngan Kak Long aku tak kisah, dia rajin mengemas hahahah macam zaman PPP dulu ...bilik Ita yang selalu sepah ...kan liz kannnnn

Ejin said...

dan aku bersyukur yang rumah kontena ku ini ada emergency bunk kat bawah tanah in case of emergency ..mintak dijauhkan lah emergency itu ...