Sunday, February 17, 2013

terasa gegaran earthquake

One of the things that orang selalu kata biler aku nak gi NZ is the earthquake ...tapi aku nekad jugak nak gi ...and earthquake ni macam something yang unreal kan ...we always see it in news etc tapi it is not us ...not in our country ..

Tapi for the first time ever, semalam aku dapat merasakan gegaran earthquake ....aku baru balik from town ..sedang lepak2 minum petang ngan Maryam kat dining table ...and our new flatmates sedang usung beg besar dia naik tangga...so when it happened, aku ingat gegaran coz my flatmates tu besar ...and dia pun heret beg besar, so aku automatik assume dia yang buat goyang2 dinding ...till maryam pegang tangan aku and said did you feel that ...rupanya earthquake tremor..seakan akan tak percaya ..so i went upstair to check FB, twitter and news ...rupanya memang betol earthquake ,,,kuar kat news


scary! told my parents ..and they were so worried about it ...siap check kat bbc news etc tapi takde pun kuar ..coz it is just a local news here ...so, semalam aku ambik iktibar and siapkan my emergency pack ...all important documents inc passport in one place, tapi arahan untuk masukkan ubat, salinan baju, sanitary pads, money etc tak aku endahkan ....masa aku register for uni n accommodation, memang ada advice about that ...and masa lapor diri to MSD pun ada similar advice ...and now I dah tahu kat mana we should meet if, touch wood - mintak dijauhkan - anything like that ever happen ...harus berkumpul kat Boyd Wilson field next to my flat ..

and guess what, about 10-15 minutes ago, it happened again! Again, aku blur and i thought flatmate aku tu lompat2 kat tingkat atas ...before aku realise it is another gegaran ...my God, Tuhan ajer yang tahu apa ada dalam hati aku ...and again, upon checking the news, i found out the cause and location of this earthquake tremor ...


aku tak bagitau my parents ...both are not well and aku tak nak dorang susah ati kerana aku ...aku cuma bagitau my sister and my adik beradik Just 40 ajer ...and before aku buat posting nie tadi, aku dah masukkan my ubat asthma (spare bottle) in my emergency pack, together with extra baju and what not ...including emergency contact number for MSD dan sebagai nya ....esok nak simpan sket stok makanan kot ... like chocolate ke apa ke ...we were actually advised to keep a stock of water enough untuk 3 hari ...tapi sebelum nie aku pandang ringan ajer ...but after two tremors berturut2 in two days, i am taking these advice more seriously ...

apa2 pun, doakan lah aku sentiasa selamat yea ...

3 comments:

fendifid said...

Aiyo...kami pun turut risaukan keadaan nko kat sana. Nko kena sentiasa alert and jaga diri. Kalau camtu...masa jalan jalan make sure stok ubat nko ada dalam bag. Itu yang paling mustahak. Take care Ejin.

Ejin said...

Thanks...biler tanya opis mates aku, dorang kata nanti biasa lah..coz yang gegaran kecil mcm nie mmg selalu kata dorang ...i was shocked coz aku ingat yang dua kali lepas was a big deal ..esp to me ...

Liz Duan said...

adoiiii...ejin take care be safe no matter where u are...like fendi said your ubat tu penting...better have like extra satu yg angkut kemana mana and another inside the "backpack"..